Konferens dag 2

Dagen inleddes med att en fransman föreläste om språkinlärning....något väldigt teoretiskt system som i sig var intressant, men knappast något man har användning av så där i första hand.

Efter det var det flera kortare sessioner. Jag hörde på en som berättade om vad man ska tänka på när man undervisar äldre studerande (alltså typ min ålder, 50 och över).

En annan berättade om samarbete mellan språkcenter och ämnesinstitutioner. Alla vann på det, menar hon. I Finland tror jag det är bara Vasa universitet som har en liknande modell. Få se var vi slutar.

Nästa pass handlade om studenternas röst inom kvalitetssäkringen. De har bloggar och de låter dem skriva reflekterande språkinlärningsberättelser i stället för formulär att kryssa i.



På eftermiddagen berättade en schweiziska om hur man leder förändringar och ändå bibehåller kvaliteten. Hennes exempel var ett språktest som de utarbetat och vad man måste tänka på för att få allt att fungera.



En franskyska från Toulouse ställde mest frågor gällande kvalitetscertifiering: vad man måste beskriva om man som universitetsenhet ska få kvalitetscerfikat enligt ISO-modellen. Konstaterade det som vi också var med om när vårt universitet auditerades: det är processer man bedömer, inte innehållet i undervisningen.
Det blev diskussioner om den europeiska referensramen t.ex. Den ska inte läsas som en bibel, utan den ska vara ett stöd.

Slutligen i dag, hörde jag på ett par damer från Gröningen i Holland. De berättade litet om ett test i engelska som de utarbetat för sina studenter i engelska.

I kväll minglade vi i stadshuset. Trots att jag besökt Helsingfors många gånger, har jag inte varit dit. Man skulle nog kunna vara turist en vecka i Helsingfors också. Men här är ju språken numera finska och engelska. På Scandics reserveringstelefon talar de inte svenska! Resultat: jag orkade inte ens försöka tala svenska i receptionen. Under konferensen har jag dock fått prata svenska, finska, engelska, lite tyska samt lyssna till franska. Har inte pratat med fransmännen, hade inget vettigt att komma med.

Detta var dagens rapport. Orsaken till att jag bloggar om detta just nu är att jag vill ha litet dokumenterat om någon frågar vad jag gjort på konferensen.

Kommentarer

  1. Låter intressant! Idag så har Mats feber igen, 37,5 nu på morgonen. Barnen börja bli bättre. De har inte haft feber alls o varit i skolan. Jag har inte alls nån förkylning. Men klämde mina fingrar på vänster hand i morse i föusi. Tog jättesjukt...ha en bra dag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider