På konferens

Nu befinner jag mig i landets hufvudstad på konferens. Väckarklockan ringde kl. 4.45 och tåget gick kl. 6.06. Väl framme i Helsingfors hade jag god tid på mig att äta och gå runt och se vad som finns i skyltfönstren. Varför är jag inte miljonär, så jag skulle kunna ha en stylist med mig och gå in var som helst. Nu just finns ju hur mycket snyggt som helst. När jag ska ha något finns absolut ingenting.

Konferensen, ja. Det är alltså europeiska universitets språkcenters samarbetsorganisation som ordnar sin elfte kongress, denna gång i Helsingfors, Finland. Ca 300 deltagare från Europa finns här. Temat är University Language Centres - Language Policy and Innovation.

Dagens plenarföreläsning hade temat Language Plicy for 2020 - A new vision or the end of a dream? Föreläsaren var Dr Lid King från Stor-Britannien. Han tog bl.a. fram att det är en fara om små språk blir marginaliserade, för då blir en del av befolkningen marginaliserad. Inom Europarådet har man, enligt honom, ansett mångspråkighet som något positivt, något som berikar. Nu är trenden den, att man tar bort obligatoriska språk i skolan, vilket leder till att folk kan allt färre språk...

På eftermiddagen hörde jag på kortare presentationer som handlade om hur man hanterar förändringar och ändå bibehåller kvaliteten i det man gör inom språkcentren. Den första arbetar vid Cambridge University, den andra vid Groningen University i Holland och den tredje arbetar vid ett företag som säljer språkundervisning och språktjänster till holländska universitet. Det var intressant att höra hur det fungerar i andra länder. Man blir så lätt inkrökt i sin egen lilla värld.

I kväll bjöd universitetet på litet mingelmat. Efter att ha inhandlat en caffelatte nere i receptionen ska jag nu försöka krypa till kojs, bläddra igenom morgondagens program och se vilka parallellsessioner som ser intressanta ut.

Första föreläsningen är redan kl. 9 - och på franska. Hörde redan flera som inte tänker gå. Men är jag på jobb så är jag. Blir i alla fall sovmorgon. Jag får stiga upp halv sju i stället för halv sex. Borde gott och väl hinna tvätta håret, föna det, äta frukost och gå till universitetet till kl. 9....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider