Pendolino

Riihimäki passerar just nu utanför tågfönstret. Har tillbringat dagen i Böle på ett möte. AHOT, som mötet så vackert heter. AHOT som står för aikaisemmin hankitun oppimisen tunnistaminen ja tunnustaminen. På svenska lär det heta validering, men finnarna har hittat på ett så bra varb "ahotoida" att vi svenskar också börjar använda det. Finlandims i allra högsta grad!

Denna gång fungerar VR-junaverkko så jag kan surfa litet på nätet. MÖtet var helt OK. Tillsammans med yrkeshögskolornas representanter försöker vi diskutera oss fram till rekommendationer för hur studier som avklarats annanstans än i den egna högskolan ska tillgodoräknas. Nu ska vi övergå till att fundera på hur kunskaper man skaffat sig informella vägar "arkioppiminen", vardagslärande eller vad det nu kan bli på svenska. Grejen är ju att de studerande ska kunna VISA att de har fått kunskaperna, inte att de ska slippa lättare undan. Det är intressant att träffa representanter från olika högskolor. Själv är jag den enda svenskspråkiga, vilket är intressant det också. Att som helt svenskspråkig sitta på möten som går helt på finska - det trodde jag nog aldrig att jag skulle klara av när jag var 30 år yngre. Helt tvåspråkig blir jag aldrig, för det ska man nog ha haft förmånen att växa upp i en tvåspråkig miljö. Men nog är jag glad över att jag beslöt mig för att studera finska och för att jag haft möjlighet att vara med på olika nationella tillställningar där båda inhemska språken används. Leve tvåspråkigheten! Jag önskar av hela mitt hjärta att språkstiderna avblåses. Det är ju en rikedom att kunna svenska, engelska, tyska, franska, ryska, finska...Det är inget "pakko". Det är ju ett sätt att berika sig själv. Tänk att man FÅTT läsa finska och kan göra sig förstådd och förstå, tänk att man FÅTT läsa engelska, tyska och franska. Det var inte roligt då, och inget kommer gratis. I dag är jag dock oerhört tacksam för det skolsystem som gav oss möjligheten. Men det gäller förstås många andra ämnen i skolan. Jag tycker inget är onödigt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider