Fredag kväll

Ack så skönt med fredag kväll. Det blev Kotipizza till kvällsmat, sedan en tur till gravgården med mamma. Hur det blev med uppsatsen? Ja, åtminstone är den insänd. Inte blev den så bra som jag hade tänkt mig, men det blev klar. Jag hade ju tänkt skriva något som jag skulle ha kunnat publicera t.ex. i Vasabladets debattforum, men till slut blev det bara - just det - en uppsats för studiepoängen. Men kursen har varit intressant och givande. Jag hoppas lärarstuderande förstår att ta till sig allt som kommit fram under kursen. Den anknyter faktiskt till den vardag de kommer att möta. Ingen av oss vet i och för sig vilken värld de kommer att möta när de börjar undervisa. MEN jag hoppas att de (och gamla jag) lär oss att söka kunskap och förnya oss enligt behoven. Tyvärr kan ingen utbildning, inte ens lärarutbildningen, ge svar på hur vi ska klara jobbet sedan..  Utbildningen ger oss en grund, lär oss att söka kunskap och att ha öppna sinnen. Men det är arbetslivet som lär oss. Så har det varit med mig (som inte har gått lärarutbildning) och så är det med de flesta andra yrken. Den som söker svar på alla frågor i en utbildning blir nog besviken. Jag blev filosofie magister i språk med merkantil inriktning. Jag lärde mig inget jobb. Jobbet lärde jag mig på jobbet. Och när jag höll mina första kurser  fick jag börja leta i mina första franskaböcker  för att klara av att lära ut det allra enklaste. Jag kunde redogöra för användningen av facktermer i reklamtexter på franska, men jag hade inte lärt mig hur man lär ut grundläggande fraser.... Universitetsstudier ger en teoretisk bas, resten måste man lära sig genom att arbeta. Åtminstone har jag upplevt det så.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider