Och så var de bara tre

Ja, så var vi bara tre. Nizze 1 har varit i Tyskland sedan fredagen. I motsats till senaste helg, har det varit tyst i huset. Fru Nizzan använde lördagen till a) cirkelträning, b) handla med mor, c) storstäda i Nizze 1:s rum, d) avnjuta tacopaj hos goda vänner.

Storstädningen av Nizze 1:s rum var verkligen av nöden. Om en knapp månad ska vår tyska gäst inhysas där, och den mängd damm jag hittade, när jag städade bokhyllorna och diverse klädskåp får mig att undra, hur det kommer sig, att inte Nizze 1 lider av dammallergi.

I dag har fru Nizzan använt dagen till att se på en Camilla Läckberg-film. Efter det var det mest jobbets tecken: vikt kläder, strukit kläder,  Hon har också tömt ett skåp, så den tyska gästen ska ha någonstans att sätta sina kläder. Ytterligare städning lär bli av nöden, man kan ju inte bara gömma saker i skåpen, när man ska få en gäst som kanske öppnar skåpdörrarna. Tänk om gästen blir skadad av allt skräp.

Tanken var också att fru Nizzan skulle jogga 20 minuter i dag. Tyvärr var benen tunga efter gårdagens cirkelträning, så det blev en 40 minuters promenad i stället. Det betyder bara 4 poäng i jobbets motionskampanj. Borde ha gått 45 minuter för ytterligare 2 poäng. Det betyder att fru Nizzan borde gå en liten runda till... Solen skiner, så det skulle kanske inte vara så dumt. Tyvärr har hon fått huvudvärk.

Mamma och en bekant var på besök till kaffet och nu blir det snart bastu och så börjar arbetsveckan snart igen.....

För övrigt kan jag meddela skvallerpressen att Milla från Maajussille morsian VISST fortsättningsvis rör sig i trakterna. Såg andra rykten i något diskussionsforum på webben, nämligen. Inte för att det angår mig, men när man bongar en kändis, så kan man ju berätta.

På tal om att bonga kändisar, så satt jag bakom Kaj Korkea-aho i tåget när jag var på väg till Åbo för ett par veckor sedan. Först tänkte jag knacka honom i ryggen och presentera mig och säga att jag gillar hans skriverier. Sedan konstaterade jag att han kommit med tåget från Vasa 16.25, boken som stack upp ur hans väska tydde på att han varit på jobb och talat om sitt författarskap, så antagligen var han ganska trött och vill vara i fred. Så jag sa ingenting.

Jag skulle kunna börja resonera om lärarutbildningens placering i Svenskfinland också. Men inte i dag.
Nu ska jag fira söndag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider