Lärarutbildning

Jag gissar att någon som vanligen inte läser min blogg, kommer in här bara för att jag nämner ordet lärarutbildning i Svenskfinland. För att göra det klart, så arbetar jag inom Åbo Akademi, jag har ett nära samarbete med lärarutbildningen, men jag är inte själv lärarutbildare. Jag är inte ens utbildad lärare, vilket torde ha framkommit under höstens skriverier. Jag har nyss slutfört mina grundstudier i pedagogik och jag var mycket nöjd med de kurser jag deltog i. Lärarna var kunniga, flexibla och relaterade till vår vardag i skolan. Att jag sedan tycker att det är en helt befängd ekvation, att en blivande ämneslärare på fem månader ska kunna få allt hen behöver för att fungera som lärare, det är en annan historia. Tidigare var auskulteringen ett läsår. I och med Bolognareformen ändrades detta till ett halvt år på plats vid Pedagogiska fakulteten. Allt för att försnabba studietiden och få ut folk i arbetslivet - det var väl det som var meningen med Bolognareformen. Jag har inga som helst visioner om att jag efter 5 månader vid PF, med ämnesstudier i pedagogik, didaktisk linje kommer att vara fullfjädrad lärare. Eftersom jag undervisat vuxna och unga vuxna i 25 år och eftersom jag har två söner i tonåren vet jag, att det är omöjligt att lära sig allt man behöver på 5 månader. Man kan det inte efter 25 års arbete heller. Det konstaterade jag senast i dag, när jag hade en, i mitt tycke, bedrövlig lektion. Däremot kan jag tänka mig, att jag under studierna kanske kommer att få redskap att fortsätta arbeta med mig själv. Att bli en bra lärare kräver konstant fortbildning. Det går inte att få de kunskaperna på fem månader. Det jag tror skulle vara bra är arbetshandledning. Men det kostar. Jag skulle inte själv ge gratis arbetshandledning i en skola.

Som jag skrivit tidigare, kunde jag fortsätta med att skriva vad jag tycker om att Helsingfors universitet funderar på att starta en svenskspråkig lärarutbildning tillsammans med Stockholms universitet. Men jag tänkte att jag inte ska tycka så mycket innan jag har en lärarutbildning. Jag skulle gärna gå flera lärarutbildningar och jämföra dem - men ingen lär betala mig för det forskningsprojektet. Således fortsätter jag att tycka utan att ha vetenskapligt gångbara argument.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider