Dan före dopparedan

Efter en stressig sista jobbvecka (det blev övertid speciellt torsdag och fredag) var det dags att ta itu med julstöket. Vi har städat (fast inte i alla hörn - jag orkar bara inte). Julgranen är i garaget och ska väl få komma in om en stund. Jag började morgonen med att laga potatislåda och blandfruktsoppa. Så, bara vi får in granen och får den klädd så börjar det närma sig. Då får jag ta sista svängen med dammsugaren. Sedan hoppas jag på litet julefrid. Om jag bara kommer ihåg att ta upp kalkonen ur frysen så den hinner tina till juldagen. Och saffransbullarna måste upp ur frysen till i morgon bitti. Ojoj. Herr Nizze och Nizze 2 åkte just till stan för att handla den sista maten. Lycka till, säger jag. Det var massor med folk på Prisma i går. Jag vågar inte tänka hur det ser ut i dag. Jag, för min del, skulle ha varit helt nöjd med bybutikens utbud.

Nu börjar snart potatislådorna vara klara, så jag tror jag lagar makaronilåda till mat i dag.Visserligen föga varierat. Vi åt spaghetti på söndagen och köttfärsbiff på måndagen. Men jag orkar liksom inte fundera ut något annat.

Nizze 1 har i uppdrag att hjälpa mormor med granen, medan Nizze 2 är i stan. Nu ska jag ta mig en kaffekopp, lugna nerverna och så ska jag försöka tänka igenom vad som ännu behöver göras. Kanske bär jag in granen och börjar klä den, under förutsättning att snön smält.

Var finns julefriden? Jag bara undrar? Jag skulle ju ta det lugnt denna jul, eftersom jag börjar studera den 7 januari - och det blir absolut inte lugnare än att arbeta. Det kan jag garantera.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider