En tid utan Internet

Jag tillhör en generation som minns en tid utan teve, utan Internet och utan mobiltelefon. Jag minns till och med en tid under studietiden när jag inte hade telefon. Jag ringde från en telefonkiosk vid behov.
Jag minns min första kurs i ADB. Vi lärde oss att programmets i Basic. Programmet skrevs för hand. Vi stansade hålkort och förde dem till en dam på Datacentralen. Hon körde program
mmet och fungerade det inte, upprepades proceduren.


På min andra datakurs(som jag aldrig slutförde) programmerade vi i Pascal. Då hade det gått framåt. Vi fick själva sitta vid datorerna och programmera. Men datorerna var stora och dyra och man kunde nog inte tänka sig att de skulle bli var mans egendom knappt 15 år senare.


Min första version av min avhandling skrev jag på en elskrivmaskin, inköpt för ändamålet. Fjärrlånen från Frankrike kom som mikrofilmer som jag satt och läste i ett litet rum på Åbo Akademis bibliotek. Alla citat skrevs för hand och det var viktigt att ange sida och författare på lappen. Man kunde ju inte kopiera sidan man behövde.


Min första bekantskap med datorn som arbetsredskap var Mikro-Mikko från Nokia. Jag förde in studieprestationer i Sture - som faktiskt ser ganska likadant ut än i dag. Word Perfect var första textbehandlingsprogrammet. Det använde jag också när jag skrev slutversionen av min avhandling. Den sparades på en floppydisk. Skulle någon då ha sagt att man 20 år senare sparar på små pinnar .jag vet inte om man skulle ha trott på det.
Vår första dator köpte vi år 1997. Jag tror den kostade ca 14000 mk. Alltså mer än 2000 €.
Då var det rätt fantastiskt att kunna mejla när man var mammaledig. Något år tidigare hade vi köpt vår första Nokia mobil. Minns inte om det gick att sända sms. Jag tror inte det. Sedan, 1999, hade de sociala nätverken börjat utvecklas. Det gick att surfa och jag var aktiv på familjeliv.com samt en mejllista för ammande mammor, främst från Sverige.
De var säkert föregångarna till bloggar, Facebook, Twitter, Instagram m.fl.


När jag satt med min elskrivmaskin 1986 kunde jag inte föreställa mig att jag 2014 skulle sitta i bilen och skriva blogg på min telefon. Tiderna förändras och vi med dem. Ibland undrar jag dock om min datoranvändning blivit ett beroende. Undrar hur fru Nizzan skulle anpassa sig till livet hon hade i ungdomen.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider