Sankta Lucia

Kära blogg! I dag har fru Nizzan tjuvstartat med Luciafirandet. Jobbet besöktes av Övningsskolans Luciafölje. Vackert och stämningsfullt. Det som gav speciell stämning var en tärna iklädd en vacker silverglittrande huvudduk. Vad fint att även muslimska barn får delta i Luciatåget. Nu var ingen av sångerna speciellt kristna, men Lucia var ju en kristen martyr så visst har traditionen kristna inslag. Men fint att vi kan dela traditioner och att ingen behöver känna sig utanför. Och så går mina tankar till "Den blomstertid". Är det så hemskt att sjunga kristna psalmer i samband med skolans fester? Det är ju vårt kulturarv. Inte skulle jag kräva att muslimer skulle sluta med muslimska seder om jag skulle flytta till ett muslimskt land. Jag tycker vi ska ha respekt och tolerans för varandra, både troende och icketroende och de som tror på annat sätt än vi. Faktum är att jag inte tror att det heliga kriget förs av äkta troende. Lika litet som jag tror att korstågen var för att sprida kristendomens evangelium. Tyvärr tror jag att det är makten som styr det heliga kriget. Inte en önskan om att andra folk ska få uppleva den rätta tron. Det om religion och politik.

I övrigt räknar jag ner. Jag har fem arbetsdagar kvar, sedan har jag övertidsledigt och semester och sedan går jag på tjänstledigt. Ännu har jag inte fått något schema från min tjänstledighet. Allt jag vet är, att efter den 19 december kommer jag inte att sätta min fot på arbetsplatsen på fyra månader annat än för att säga hej. Nåja, detta är en sanning med modifikation. Jag ska studera, med start 7 januari. Studierna försiggår på den arbetsplats där jag varit anställd i drygt 25 år. Och jag har studerande som inte tenterat och som eventuellt gör det i januari. Men jag behöver inte bry mig om nyorganisationen som träder i kraft 1.1.15. Jag behöver inte bry mig om allt möjligt pappersarbete. Jag får studera. Jag får lära mig det senaste om språkdidaktik i praktiken, hoppas jag. 

Julen är inte förberedd. Har bakat litet pepparkakor, men har inte ork att göra något annat. Känner mig bara trött och stressad. Så jag får prioritera gym i stället för städning och bakning. Eller så bara ligger jag på soffan.

Vädret gör mig inte gladare. Jag vill ha lite snö och lite kyla. Nu är vägarna här runt omkring så våta att man kunde tro att det är vår. Man blir smutsig av att vara ute och gå. De stora vägarna är så svarta att man inget ser. Jag kan inte fatta att det är julafton om 12 dagar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider