Små, små steg och nattliv i Jakobstad

På torsdag kväll var fru Nizzan på konsert i Schaumansalen. Det var Pia-Karin Helsing (www.piakarinhelsing.com) som bjöd på berättelsen om sin livskris, komprimerad till en timme. Salen var fylld till bristningsgränsen. Berättelsen var gripande och musiken hon bjöd på var njutningsfull. I vissa sammanhang visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Kanske för att jag själv varit djupt kristen och förstod kvalen hon hade och rädslan för att Gud skulle bli arg utgående från den referensramen. Givetvis har jag inte vuxit upp i en sådan miljö som hon, men är man aktivt kristen tror jag ändå att man brottats med liknande frågor någon gång i sitt liv. Att man sedan är tvungen att säga adjö till sin egen släkt, när man inte längre vill följa den gruppens sanning - det måste vara fruktansvärt. Det har ju aldrig jag ställts inför. Normalt sett, förlorar man kanske en hel del sociala kontakter om man går ut ur en grupp - religiös, politisk eller någon annan grupp. Men de finns ju kvar och man kan hålla kontakten sporadiskt, åtminstone.  Så ja, en tänkvärd, njutningsfull upplevelse var den kvällen.

Fredagen var så het, att jag konstaterade att  NU gör jag ingenting. Låg ute och läste en bok, slumrade till, städade några byrålådor, handlade med mamma, jagade en fladdermus hemma hos hemma... och på kvällen besökte jag Jakobs Dagar med grabbarna. Dvs. jag var chaufför. Jag hörde på KAJ och Gubbrockarna och det var ju helt underbart väder. Att sedan alkoholen flödar i de flesta åldersgrupper är sedan en annan historia. Det var säkert många som jag, som var helt nyktra och bara var ute för att träffa folk - men det är ju ölburkarna och alkoholstanken man märker.

Tommy Nilsson var på Stadshotellets terrass. Han hördes dock långa vägar när jag gick till bilen vid 24-tiden. Äldre sonen tyckte kanske att jag ville hem för tidigt, men han var vid bilen före mig i alla fall.



I dag är det också närmare 30 grader. Jag steg upp först vid 10-tiden och känner mig inte alls hågad att åka in till stan i dag. Antagligen blir jag väl tvungen i kväll. I övrigt tänker jag inte göra något.... Det lär börja regna nästa vecka så...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider