Vecka 5

Vi hade gäster på söndagen. Samtidigt kom det ett ordentligt åskväder, så vi fick litet välbehövligt regn. Trots att det var bara en vecka sedan det regnade senast, är gräsmattan gul på vissa ställen. På söndag kväll blev vi i vår tur bortbjudna för att beskåda ett uterum. Det var dock så varmt att vi flyttade från uterummet ner till ån. Fantastiskt nog inga myggor, så där satt vi tills solen försvann bakom trädtopparna.

I går, måndag, var jag på en promenad på förmiddagen. Svetten rann när jag kom in. Luften var varm och tung. Vid 12-tiden brakade det lös. Det mullrade i ett, men inget regn här hos oss. Däremot lär det ha regnat ett par, tre kilometer längre bort. Och i Lappfors och Alajärvi lär åskan ha varit  svår. I går kväll började det blåsa svalare, nordliga vindar. Vi fick gäster och hade en trevlig stund.

I dag var jag med mamma till ögonläkaren till stan, samtidigt som jag löste ut mina egna nya glasögon. Bilen har fått fnatt. Den påstår att jag har för litet olja i bilen och borde besöka verkstaden. Konstigt nog, visar oljestickan att jag har en eller två millimeter under max-linjen. Jag avskyr bilar när dylika lampor börja lysa under körning. Dessutom fick jag migränkänning när jag åt med mamma i stan. Det var inte så roligt, eftersom jag blev sur och tvär.

På eftermiddagen i dag har jag satt upp en tvättlina åt mamma och så tog jag en promenad till gravgården (dryga 4 km bort). Men nog blev det svettigt i kväll också, fast värmen varit mera uthärdlig i dag.

Jag känner mig lat och oduglig, eftersom jag inte putsat ur kylskåpet och köksskåpen och städat alla de skåp som jag inte annars hinner med. Men orken finns ingenstans.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider