Åter en dag till ända

Så har dagen åter gått till ända. Nu återstår bara 7 arbetsdagar till semestern. Intresset för jobbet är ganska lågt just nu, samtidigt som jag vet att jag måste jobba nu för att ha något att säga mina studenter i höst. När jag kommer tillbaka 9 augusti är det inte mycket tid kvar att förbereda och ordna och fixa. Åt lunch på Strampen i Vasa i dag. Jag gillar stället. Lunchen brukar alltid vara smaklig, salladsbordet riktigt bra.

Min vardagstro då? Ja, i dag har jag väl inte sänt den så många tankar. Däremot har Maria Sundblom-Lindbergs morgonandakter om de tio budenää varit väldigt intressanta. Hon har fått mig att se dem på ett helt nytt sätt. Jag från konservativa delen av kristenheten i Österbotten skulle säkert inte ha så mycket gemensamt med denna präst, men nog har hon mycket att komma med. Hennes kolumner i Kyrkpressen är ibland helt fantastiska. Maria har verkligen en förmåga att vända orden så allt blir så klart. Undrar om det är för att hon är kvinna? Det skulle inte i så fall vara första gången jag märker den skillnaden mellan kvinnliga och manliga präster. Flera kvinnliga präster jag hört är mycket mera konkreta i sin förkunnelse än männen. Männen brukar ofta (obs inte alltid -man ska aldrig generalisera) tala mer undervisande. Så i sådana fall undrar jag varför det är så självklart för vissa att kvinnan ska tiga i församlingen. Men en sådan diskussion tänker jag inte ta varken på bloggen eller någon annanstans. Man måste få fråga och ifrågasätta utan att dras in i polemik.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider