Bröllop i Svea rike

Så har då morgonen randats. TV:n fylls med program om det kungliga bröllopet. Och ja, jag ska se på vigseln på eftermiddagen. Absolut. Jag brukar ju se på presidentens bal nästan varje självständighetsdag så.... Just nu gör jag något så föga kungligt som att vika kläder. Går inte så snabbt när man bloggar samtidigt, men det gör det hela roligare. Ett plagg, så får man skriva litet igen....

I går i Aktuellt hörde jag för övrigt att män hjälper till mera i hemmet nuförtiden, enligt en ny undersökning. "Hjälper till" med hemarbetet låter så lustigt. Betyder det alltså att det är kvinnans jobb och att mannen "hjälper till"? Ska man tolka det så, att tvättar jag bilen (vilket jag nästan aldrig gör) så "hjälper jag till"? "Hjälper till" gör man väl om det är något som egentligen är en annans arbetsuppgift, men man av godhet vill ge en hjälpande hand? När det gäller hushållsarbete, bilskötsel, trädgårdsskötsel.... som dock är gemensamma funktioner för familjen. Heter det faktiskt "hjälpa till". Hjälper männen kanske till med att sköta sina egna barn, också? Benämningen retar mig. Jag tycker det låter bättre att säga att männen tar större ansvar för hemarbetet. Med uttrycket "hjälpa till" kunde jag mycket väl kalla min helgstädning för att "jag hjälper maken med hushållsarbetet när jag hinner efter jobbet". Och riktigt så är det ju inte. Vi FÖRDELAR arbetet. Mer eller mindre jämlikt, mer eller mindre frivilligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider