Dag 2

Dagen började S med strålande solsken och frukost på Corona Hotel Opéra. Frukosten var helt OK, ingick t.o.m. bacon och ägg. Inte når franska frukostar upp till samma nivå som finländska, men i alla fall. Ska jag jämföra med något, så tycker jag Coronas frukost motsvarar Hotell Teklas. Och då är det en viss prisskillnad....Frukosten kostar ju nämligen 20 euro på Hotel Corona. Om man inte köper ett rum där frukost ingår, så hittar man lätt kaféer som har frukost från 6 euro och uppåt. Visserligen inte mycket, men ändå...Därefter tog jag en ordentlig promenad till Gare du Nord, bara för att kolla upp hur långt det var. Det var för långt för att jag skulle kunna tänka mig att släpa väskorna. Punkt. Jag kollade i alla fall in, var man kunde lämna in väskor och varifrån tågen går så jag skulle ha det på klart när jag hade bagage. När jag gick ner i metron och köpte en biljett träffade jag på några rikssvenskar som också skulle köpa biljett i automaten men de visste inte hur automaten fungerade. Så fick jag känna mig viktig för att jag förstod så pass mycket franska att jag kunde trycka på knappen "Valider" vid rätt tillfälle. FAst förstås, så skulle man ju förstå vad det var man validerade också.

Tillbaka till hotellet för att vila en stund innan det var dags att checka ut. Släpa väskorna till metrostationen, in i metrovagnen, åka två stationer, släpa ut väskan, släpa väskan till rätt correspondance, in i tåget igen....och så framme vid gare du nord var det bara att släpa den till consigne automatique. Fransmännen är vana vid terrorister. Således var det säkerhetskontroll för väskorna och för mig. Jag, som blev kroppsvisterad redan i Vasa, klarade mig denna gång....
Nå, efter detta hade jag ett par timmar på mig att vandra i stan. Nu plötsligt visste jag inte vad jag skulle använda två timmar till. Vandrade i kvarteren kring GAre du Nord och Gare de l'Est, gick in i kyrkan Saint Laurent där en mässa pågick. Jag stod där en stund och firade min egen mässa inombords, men gick sen till brasseriet bredvid och beställde mat. Tydligen hade det varit någon form av konfirmation (fast jag tyckte ungdomarna var för gamla för det, katoliker brukar konfirmera sig tidigare). Hur som helst, så var det stor fest utanför kyrkan efteråt. Folk klappade i händerna och hurrade och biskopen och prästen gick runt och talade med folk, det fotograferades osv.
Maten jag åt medan detta pågick var den överlägset sämsta mat jag ätit i Frankrike. Till och med jag lagar bättre lax och potatis.

14.52 gick tåget till Arras. Det var ett TGV-tåg, som alltså är väldigt snabbt. Det räckte 50 minuter. DEt som slog mig på TGV-tåget var att det var tyst i vagnen. Man uppmanades att inte använda mobil inne i vagnen. Skulle man prata i telefon, skulle man göra det mellan vagnarna. Dessutom märkte jag något jag inte vetat: Sedan 2004 finns det en lag i Frankrike som kräver att man har namnlapp på resväskor som man har med sig på tåget. Dvs. om man tänker placera dem på en hylla och inte har dem i famnen. Igen: säkerhet! På gare du Nord gick dessutom killar i kamouflagekläder med automatgevär i högsta hugg.

Så, nu sitter jag alltså i Arras. Även här var vädret varmt och skönt, men det mulnade mot kvällen. Jag har varit ute och sökt efter Université d'Artois. Enligt google maps skulle det vara ungefär 1,3 km, men det kändes längre. Antagligen för att jag inte hittade kortaste vägen.

Har också sett Place des Héros och Grand Place. Det märks mycket väl att jag är ganska nära Belgien. Byggnaderna påminner mycket om Grand Place i Bryssel. Slutligen hittade jag en kinesisk restaurang nästan bredvid hotellet. Där fick jag tre rätter och en vattenflaska för 11,50.

Skillnaden mellan Paris och Arras är slående. Nu är jag i en stad som verkar ganska lugn, enda stället där det var massor med folk var Grand Place och Place des Héros.

Maken undrade om jag shoppat något, och sanningen är att det enda jag satt pengar på är mat och transport. Jag såg på en hel del saker i går kväll i Paris: klädaffärer och musik/bokaffärer hade öppet till sent på kvällen. Även i dag kollade jag på kläder och skor men orkade inte köpa något. Jag avskyr att shoppa. Finns inget värre. Får ren panik när jag måste ha något. Så vilka presenter jag ska ta med hem har jag ingen aning om. Är så trött på alla souvenirer, så vad i hela friden ska man köpa???

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider