Encore une fois

Så har jag återigen landat i det land som jag har en viss hatkärlek till. Hat, för att jag inte riktigt förstår mig på fransmännen, och för att jag inte klarar av det pulserande livet. Kärlek, för att jag tycker om det franska språket, för att här finns så mycket vackert att se, det finns historia vart du än går. Just nu är jag bara på genmresa, landade ca kl. 14.20 lokal tid i dag och tog mig sedan med RoissyBus in till Opéra-kvarteren. Kostade 9.40. Har ni hela familjen med, lönar det sig absolut att ta taxi - åtminstone i somras kostade taxin 50 euro för fyra personer med bagage.
Irrade runt litet innan jag hittade mitt hotell, det tar ett tag att fatta hur man är placerade när man hoppar ur bussen vid en busshållplats.
Här är full sommar, ca 24 grader på eftermiddagen och i kväll när jag var ute och åt (19-20) behövde man absolut inga ytterkläder.

Denna gång bor jag i Cité Bergère. Hade tänkt bo litet närmare Gare du Nord, men läste så många dåliga recensioner på nätet att jag beslöt mig att hålla mig från de litet oroligare kvarteren. Det är ju just kring norra station, Moulin Rouge, Sacre-Coeur som det väl inte är så smart att gå ensam på kvällarna.
Hotellet heter Corona Opéra. Trestjärnigt, personalen verkar trevlig och hjälpsam, men gränden som skulle vara lugn tycks vara allt annat. Här hör man folk prata och sjunga och det ena med det andra. Och ännu är kl. bara kvart före nio.

Min kvällsmat åt jag på café Indiana. Det blev dyrt: Louisianaräkor och crème brûlée till efterrätt. Men när man inte måste betala fyra gånger priset (som när familjen är med) så kan man väl unna sig en 32 euros middag en lördag kväll.

Tydligen är det dags för examen vid universiteten och högskolorna. När jag satt och åt såg jag en jättestor folkmassa samlad utanför det jag trodde var en biografsalong. De var alla finklädda. Det visade sig att det var en "school of economics", Skema som utdimitterat sina studerande.

Nå, på väg tillbaka till hotellet var jag inne och såg på skor. Och vad hör jag om inte en finlandssvenska. Jag iddes inte avslöja mig, paret var säkert på semester och ville minst av allt träffa en pratglad finlandssvenska... Det värsta är att tjejen ser så bekant ut, jag undrar om det är någon jag borde känna.

Utanför Cité Bergère var det fruktansvärt lång kö till restaurant Chartiers. Måste kolla på nätet och då förstod jag varför:http://france-for-visitors.com/paris/restaurants/chartier.html

Restaurangen är anrik, och har dessutom billiga priser. Man kan inte reservera bord, utan måste köa. Nåja, så hungrig som jag var, så skulle jag inte ha köat för att få maten hälften billigare.

Detta om dagens äventyr. I morgon bär det vidare till Arras, där jag skall vara "utbytesarbetare" några dagar. Dvs. jag ska få träffa olika personer som jobbar där och förhoppningsvis lära mig något av hur de jobbar. Jag hoppas verkligen att jag lär mig något och kan tillföra något, det känns som en förmån att få åka på utbyte finansierat av EU. (där fick jag som aldrig varit EU-vän))

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider