Erasmus i Arras

På måndagen överraskades jag av en utmärkt frukostbuffé där det också finns ekologiska produkter. Den bästa jag ätit i Frankrike om man inte räknar med när vi var i Nice. Priset för frukosten på detta hotell är 14 euro per dag. Billigare än Paris, men jämfört med Finland är det ju hutlöst.

Min dag började med en rundvandring på Université d'Artois. Ganska modernt, universitetet startade 1992. Det som däremot inte fungerar där, är luftkonditionering. Svetten rann, eftersom det var soligt och varmt ute. Maten på studentrestuarangen är ungefär som hos oss, priset detsamma. Undantaget är, att man här också får en efterrätt för priset man betalar.

På eftermiddagen träffade jag en studerande som ska komma på utbyte till oss. Ska bli roligt att få en fransk studerande, det har vi sällan. Efter det var arbetsdagen slut för min del, förutom att jag senare på kvällen förberedde ett par presentationer som jag höll i dag, tisdag. Det jobbade jag med till kl. 23, eftersom jag glömt den sista versionen hemma (dvs. USB-minnet är någon annanstans än i Arras). Nå, innan dess vandrade jag ett par timmar i centrum, hade tänkt köpa teaterbiljetter, men teatern behagade ha stängt. Shoppade litet souvenirer i stadshuset, blev informerad om att "les trois géants" (de tre jättarna) är personer som historiskt varit viktiga för staden och därför finns det legender om dem. Försökte efter bästa förmåga shoppa, men det enda jag hittade var en deckare som utspelar sig i Arras. Det finns en del matspecialiteter, jag var inne och provade kläder och funderade på att köpa skor, men jag orkade inte. Och kvällsmaten? Det slutade med att jag gick in på Monoprix och köpte en batong och getost och vatten.

I morse vaknade jag klockan sex av att regnet slog mot rutan. Ett åskväder, tydligen. Som tur var, slutade det värsta regnet tills jag skulle i väg till universitetet kl. 9. Fick en presentation av språkcentret, som i Frankrike erbjuder multimediautrustning för självstudier. En hel del material finns, men verksamheten är ganska ny och söker sina former. De har dock litet samma problem som i Finland: det som är frivilligt lockar inte längre.

Efter det höll jag en liten föreläsning om min arbetsplats för internationella enhetens personal. Det visade sig vara nyttigt, för de hade ingen aning om tvåspråkigheten, att min arbetsplats är svenskspråkigt etc. etc. I slutet av föreläsningen fick jag migränaura (rummet var hett, jag hade glömt att ta med vatten att dricka). Lyckligtvis gick migränen över så nu i kväll är jag mest trött.
På eftermiddagen träffade jag två studerande som är på väg till Finland, de fick lära sig några fraser finska. Så mycket man nu hinner på 60 minuter. Hade slutligen en liten diskussion med en kollega som också besökt oss i Finland. Dagen slutade vid 16-tiden, vilket var alldeles lämpligt för mig.

I morgon har jag förmiddagen ledig. Kan vara rätt skönt, med tanke på migränen jag fick idag. Nu ska jag sätta på mig litet bekvämare kläder och sedan ta en runda på stan och se om jag hittar teaterbiljetter, något kaffepaket att ta med hem osv. Hade i något skede tänkt ta tåget till Lille, men jag tror inte jag orkar. Varken i morgon kväll eller på torsdag. Tror dessutom det är någon marknad på torget i morgon och så finns det en del krigsminnesmärken som jag tänkt besöka, så jag tror nog att jag har program de två återstående kvällarna också.

Det visade sig att teaterpjäsen jag hade tänkt se är fullbokad. 40 finns på väntelistan, så jag sa tack och adjö.. Nå, lika bra att inte ha något inbokat. Här finns t.ex. ett fort på ca 1 kilometers avstånd från hotellet, ett konstmuseum som jag kanske besöker i morgon om det är öppet... och så måste jag komma ihåg att köpa biljett från Arras till Paris också. Skulle ju vara skräp att inte få åka hem....
Maken hade hittat en restaurang som rekommenderades på nätet. Den hette Le Petit Rat, så det lät inte så lovande. Inte en enda kund när jag kom dit. Slutligen kom en servitör, jag beställde en trerättersmenu för 21.90.. så kom ett engelskt par dit så vi pratade en del. Maten var väldigt bra för det priset (dryckerna, vatten och juice höjde priset något, men helt OK). Nu kan även jag rekommendera restaurang Lilla Råttan mellan Place des Héros och Grand Place i Arras.

Resten av kvällen blev "ligga i sängen och facebooka". Rätt trött efter dagen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider