Maailmanmestari: SUOMI!

Jag såg inte matchen i går kväll, men blev upplyst av sonen att resultatet blev 6-1. Således såg jag på ReTV i morse för att få se finnarna ta sitt hockeyguld. Men tyvärr, jag är 16 år äldre än senast, jag är inte lika rörd och glad som då. Och så förstördes min stämning av det jag hörde i radion och såg i TV:n. "Vad ska ni göra ikväll" undrade reportern när hon intervjuade Leo Komarov. "Ja, vi ska äta festmiddag och så dricka, dricka, dricka - ha roligt" var svaret. Och så Mikael Granlund med ölflaskan i högsta hugg på bussen i Helsingfors. Varför, säger jag, varför ska unga hockeyspelare som är många småbarns och ungdomars stora idoler, varför ska de offentligt visa att det enda sättet att festa i Finland är att supa? Varför måste idrott och alkohol blandas ihop, varför? Jag säger inte att man måste vara absolutist. Det jag säger är att jag inte anser att idrott och alkohol hör ihop. Speciellt inte när barn och ungdomar har idrottarna som sina idoler. Nå, det är min åsikt. Antagligen sponsrar Alko idrotten....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider