Mercredi à Arras

Med stormsteg närmar sig veckan sitt slut. Bara en dag och en kväll kvar i stan. På fredag åker jag till Paris (flygfältet), sover på ett hotell där en natt och sen iväg hem till Finland. I dag hade jag ledig förmiddag. Använde den till att gå till muséet Beaux-Arts. Det finns i le Quartier Abbatial. Jag är ju ingen konstkännare, men tycker om att gå på konstmuséer. Lärde mig att det funnits en "Arras-skola" inom konsten, vilket jag inte känt till. Den koncentrerade sig på naturbilder från Nord-Pas-de-Calaisområdet. Dessutom hittade jag en tavla som hette ungefär "La folie des hommes": mänskans tokighet. Bilden föreställde målaren (vars namn jag redan glömt). Han stod framför ett fönster som hade tre delar. I ett fönster fanns en bild på krig från gamla testamentets tid, i ett fönster var det, om jag minns rätt, förföljelsen av kristna och slutligen där man förföljde de som inte var renläriga (brände på bål, drog dem efter hästar osv.) Ganska tänkvärd.

Min arbetsdag började vid lunchtid då jag fick träffa en lärare som undervisar kinesiska studenter i franska. Tanken är, tror jag, att kineserna ska börja undervisa kinesiska på franska. Det var jätteintressant att få vara med på en lektion, som inte var riktigt vanlig eftersom de hade något slag av intervjuer som de måste gå till. Dagen slutade med att jag höll en liten finskalektion för ett par studerande som är på väg till Finland.

I kväll tog jag en promenad till Citadellet Vauban. Hade tänkt vandra runt där, men det var förbjudet eftersom det inte var öppet för allmänheten. Nå, har varit där i alla fall. Ska finnas något minnesmärke där på utsidan, men jag ville inte gå ensam längs en gångstig när jag inte tagit reda på huruvida det kan vara riskabelt eller
Dagen slutade med att jag gick och åt till en italiensk restaurang. Menypriset var ungefär detsamma som på Le Petit Rat. Stället var trevligt, lasagnen var god. Jag kunde som vanligt ha nöjt mig med bara varmrätten, men är jag i Frankrike ensam, så är jag. I morgon är alltså sista riktiga dagen här, på kvällen måste jag packa... Blir litet vemodigt, men visst vill jag hem till familjen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider