Dålig dag eller bra dag - beror på hur man ser det

Det har varit litet lugnare nu, när vi är på fakulteten och inte i övningsskolan. Trots det har det varit fulla dagar. En del lektioner mera inspirerande än andra. I dag fick vi tillbaka våra hemtenter, vilket var en trevlig överraskning. Examinator hade verkligen gett feedback. Och jag var helt nöjd med mitt vitsord. Jag hade satsat på att få goda insikter och fick mycket goda, så man kan väl inte klaga. Det betyder att jag inte behöver vara nervös för mina tenter i fortsättningen. Det finns en viss marginal till att bli underkänd.

Vi har haft temapresentationer denna vecka. Väldigt intressanta ämnen som mina medstuderande presenterat. Det har handlat om allt från ordinlärning till aspergers syndrom. Inspirerande med unga studiekamrater, det måste jag säga. Jag kunde vara mamma åt majoriteten av dem, men det känns inte så.

Och i dag talade vi om sekvensplanering.I det skedet konstaterade jag "och så säger folk att vem som helst kan bli lärare". Eller åtminstone tycker de att läraren har ett lätt jobb. Jag vill påstå motsatsen. Bilden kommer från vår föreläsning, Marina Bendtsen har gjort schemat. Det är så mycket man ska tänka på när man planerar. Jag menar, jag gör ju så här när jag planerar mina kurser i riktiga livet - men jag skulle ju aldrig ha fått det förklarat lika bra som hon fick fram det på tavlan. Det var några på FB som undrade vad jag menar med att "de säger att vem som helst kan bli lärare". Jag har fått kommentaren någon gång och vill med bilden och kommentaren visa, att det som ser lätt ut för en åskådare, kan föregås av många timmars arbete. Precis som i många andra yrken. Man ska aldrig tro att man vet hur någon annan har det i sitt jobb, innan man testat. Jag är inte alls säker på att jag skulle orka arbeta heltid som lärare. Det ställs bara mera och mera krav utifrån och samhällets resurser minskar.

Sen eftermiddag hörde vi på en föreläsning om Läraren i skolsamfundet. Den föreläsningen gav en bild av hur det är att vara lärare och vad man ska tänka på, när man är lärare. Tänka på att inte få ett oplanerat utbrott, utan om det behövs, ska man planera sina utbrott i förväg... det var tänkvärt.

Dagens mindre trevliga händelse var, att jag kostade på en bilservice. Därav rubriken för dagen.  Hela studiestödet gick dit. Tjohoo. Plus att alla bromsskivor och bromsklossar måste bytas ännu. Huhuh. Undrar om jag ska flytta till Vasa.

(C) Marina Bendtsen på tavlans innehåll, jag har tagit bilden. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider