Modul 2

Knappt har man fått in sista inlämningsuppgiften för Modul 1 av ämneslärarutbildningen, så börjar Modul 2. Och se, genast fick vi en ny inlämningsuppgift. Jag har just nu suttit en timme och funderat på en SWOT-analys av mig själv som lärare. Tyvärr står det helt stilla. Jag har ju inga positiva sidor och inte har jag några möjligheter. Och svaga sidor har jag väl egentligen rätt många, men börjar jag räkna upp dem, så blir jag så trött och ledsen att jag avbryter utbildningen. Och hoten. Varifrån ska de komma? Från mig själv eller omgivningen?  Det står totalt stilla. Alltså går jag och lägger mig. Det är onödigt att sätta tid på dylikt. Nästan onödigt i alla fall. Nog när det inkräktar på min nattsömn. Visst är det viktigt att fundera över dylikt. Det ironiska är, att jag under min Övisperiod fick en del utvecklingsförslag när det gällde att ge instruktioner. Ironin i detta är, att vi tydligen inte får så bra instruktioner på FPV, heller. Inte alltid. Trots att uppgifterna är grundligt beskrivna är frågorna i hemtenterna och uppgifterna ibland ställda så, att vi inte förstår vad de vill att vi ska svara på. Framför allt vet vi inte vad de vill ha fram. Så, det är andra som inte heller alltid ger så bra instruktioner. Ganska skönt, egentligen, att även doktorer i pedagogik kan fela på det området. Det var jobbigt att bara sitta och höra i dag. Men ganska skönt att man inte själv är i blickpunkten.
Vi har lärt oss om hur man kan använda litteratur i undervisningen. Och så fick vi en kort föreläsning om hur man kan undervisa om Förintelsen.

Pust, egentligen borde jag läsa två artiklar. Den ena 22 sidor, den andra har jag inte vågat kolla ännu.. Vi bör ha dem lästa så vi kan diskutera dem på onsdag. Blir stressigt. Som tur är, så har jag bara två schemalagda lektioner i morgon. Känns litet slöseri med tid att åka till Vasa för det. Samtidigt behöver jag kontakten med mina studiekompisar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider