Ta alltid säkerhetskopior!

Fru Nizzan sov oroligt i natt. Orsaken var kanske delvis att herr Nizze hunnit somna innan fru Nizzan somnade, men största orsaken var nog att fru Nizzans dator krånglade. Fru Nizzan hade inte jobbat med sina studier i går. I stället tränade hon på morgonen, hämtade toalettpapper som  Nizze 1 säljer, var till gravgården med mamma, handlade med mamma, lagade lunch, städade litet, vek litet kläder, var på promenad med en väninna samt hälsade på mamma. Och plötsligt var klockan 20. Tänkte se lite på hemuppsatsen, vars deadline närmar sig med stormsteg. Vad hände? Jo, datorn låste sig. Tänkte starta om den, men då fick den för sig att den skulle köra 13 uppdateringar. Det var bara det att den fastnade på uppdatering 1 och där var den hela natten. Eftersom jag glömt att spara min text i Word-format, vägrade herr Nizzes Mac att läsa filen. Jag såg framför mig, att jag hade ett virus som förstört alla mina filer på datorn. Och framför allt såg jag framför mig att den hemtent som har deadline nu, var föstörd. I dag använde jag Nizze 2:s dator för att spara en säkerhetskopia av den kopia jag hade på USB-stickan. Medan jag gjorde det, tog herr Nizze bort batteriet ur bärbara datorn. Och se, det lyckades. Så i dag har jag a) tagit säkerhetskopior så de finns både på Google drive, Skydrive och USB-stickan b) fått en bok i pdf-format av en studiekompis c) skrivit hemtenten klar d) sänt iväg hementen, för säkerhets skull, d) lagat lunch, e) bakat 2 tårtbottnar till Nizze 2:s 16-årsdag som infaller i morgon och nu har jag just druckit kaffe. Ska ta en promenad nu, så länge solen är framme. Såg i långtidsprognosen att det snart igen är dags för snö och kyla. Men: bespara er sömnlösa nätter och ta flera säkerhetskopior av viktigt material!!!!

Senare ikväll borde jag börja läsa två artiklar, som vi ska diskutera på onsdag.

Måste kommentera The Voice of Finland. Michael Monroe är verkligen förtjust i Jennie Storbacka, och jag tycker verkligen att hon utvecklats mycket. I och för sig tycker jag inte om de låtar hon sjungit, men det spelar mindre roll... Tråkigt var att Maria Höglund och Sarah Tiainen ställdes mot varandra. Jag undrar om det inte är så att produktionen säger vem som ska sjunga mot vem. Säkert visste de att Maria och Sarah är kompisar och tilltalar samma kategori röstare i direktsändning. Säkert visste de att Sarah och Jennie kommer från samma landsända och tilltalar samma kategori. Säkert ville de har bort någon av den kategorin och säkert var det litet  dramatiskt att ställa två vänner mot varandra.

När det gäller svenska Melodifestivalen var jag inte särskilt förtjust i Måns Zelmerlövs melodi. Och ingen annan heller, för den delen. Jag tyckte de var jämntjocka, de jag hörde.

Och så Kaisa Mäkäräinen. Stackars Kajsa. Ibland undrar jag varför VM och OS är så viktiga. Daria Domracheva går visst från VM utan medalj, trots att hon leder världscupen. Kaisa Mäkäräinen fick ett brons, och är tvåa i världscupen. Yurlova, som väl aldrig tagit en pallplats i världscupen är världsmästarinna. Jag säger: vem är bättre? De som toppar formen till ett mästerska, eller de som är jämna hela säsongen?

Nej, nu ska jag gå ut och tanka litet solljus, så jag orkar med veckans utmaningar: läsa två artiklar och plocka ut det centrala ur dem, börja leta litteratur till mitt temaseminarium 27.3 och slutligen börja fundera på min aktionsforskning och hur den ska göras i praktiken.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider