Fredag

Jag överlevde veckan. Med nöd och näppe. Jag skrev senast på tisdag kväll. Nu skulle det alltså vara dags att reflektera över hur resten av lektionerna har gått. Det känns som en evighet sedan. Jag borde ta fram min lektionsplan för att minnas. Men på onsdagen gick jag i alla fall för första gången in i en åttonde klass. Min handledare från pedagogiken var också med denna gång, så det kändes förstås litet pirrigt. Hur gick då lektionen? Vi  började med ett helt nytt stycke, och jag hade bakat in ord i presentationen av mig själv, så att de skulle ha möjlighet att förstå delar av stycket. Jag hade tänkt att de skulle få lyssna och plocka ut ord och så berätta så där på ett ungefär vad de förstod. Så var det en elev som i princip berättade hela historien direkt. Det tog andan ur de andra. Men de jobbade bra. Några vildare än andra...men jag behöver ju inte ha ansvar för dem mera än de här två lektionerna denna vecka, så jag tog ingen stress. Däremot borde jag förstås ha haft ögonen mera öppna och försökt hitta på sätt att engagera och motivera dem. Helt klart. Jag blev inte helt nöjd med lektionen, men det var roligt. Nå, sedan var det då dags att åka hem. Jag hade tänkt fara på skogskurs sedan på kvällen, men det blev inte av. Jag såg på klockan och såg på de två lektioner jag skulle förbereda, och konstaterade att det inte blir till något alls. Och så satt jag till halv elva innan jag var nästan klar med den lektion som skulle börja 8.15. Jag sov sedan otroligt dåligt, steg upp klockan tjugo över fem för att hinna fram i tid...  Lektionen i åttan petade jag ihop på tio minuter innan jag lade mig på kvällen. . Gissa vilken som jag tyckte gick bättre.... Inte den som jag jobbat med hela kvällen. Den blev ostrukturerad, verkade ogenomtänkt, späckad med grammatik, jag aktiverade eleverna för lite....Det sa inte handledaren, det är min egen åsikt. Min handledare är bra på det sättet, att när man gjort något man inte själv är nöjd med, så försöker hon i alla fall få en att se vad som gick bra. Jag var bara frustrerad efter lektionen. Jag kan göra det så mycket bättre. Jag tror helt enkelt att jag överplanerar. Att göra det som jag brukar kunde ha varit en fördel.Jag borde ha tagit ner allt till den nivå jag brukar. Och så är det förstås personligheterna i gruppen, 20 olika, som jag känner mig osäker med. Kommer troligen inte att ha gruppen så mycket

Lektionen i åttan blev bara rolig. Nåja, inte det direkt, kanske. Men ändå. Eftersom jag var ganska oförberedd, ändrade jag bara på några saker som handledaren påpekade när jag funderade före lektionen. I övrigt gjorde jag enligt den snabba plan jag gjort på kvällen och på  håltimmen. Och lektionen fungerade. Klart det finns att ändra på. Sättet att ge instruktioner, kunde ha haft en nivå till för de "duktiga", kunde ha aktiverat vissa mera...kunde ha varit ännu mera konkret. Men i stort var det en lyckad lektion. Faktum är att jag tror att det beror på att jag var oförberedd och tvungen att göra som jag är van vid att göra.

I går kväll satt vi sedan rätt länge, till åtta, och förberedde dagens lektion. Jag satt sedan ännu en stund för att få det klart och övernattade sedan hos en bekant. Tack och lov. När jag kom dit efter halv nio, satte vi oss och pratade och så gick jag och lade mig. Jag sov som en stock. Nästan. Av någon anledning ringde inte väckarklockan, eller så hade jag stängt av den när den ringde. Jag vaknade sju och hade ändå bra tid, eftersom det tog knappt 10 minuter att gå till övningsskolan. Vi hade en kompanjonlektion idag. Repetition inför prov. Gick sådär. Tanken var god, men tiden kort och vi kunde ha gjort det på litet annat sätt. Klarare ramar och instruktioner osv.

I dag på eftermiddagen kändes det otroligt skönt att ha alla övningslektioner avklarade. En månad till nästa. Jag har en hel del att skriva och läsa, men slipper pressen med bedömda lektioner. Har 11 kvar. De elva blir från och med början av april till femtonde maj. Teoretiskt två i veckan.

Denna helg ska jag vila. Åtminstone i morgon ska jag träna, städa, handla..Fixa med kläder... och dylikt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider