Fredag

Nizze 1 har varit i Åbo på ÅA och Novias universitets- och högskoledag. Jag hämtade honom just. I går kväll var jag med Herr Nizze till Glasbruket i Vexala tillsammans med några andra trevliga personer som också annonserar i ÖT. I dag beslöt jag att inte åka till Vasa för att åhöra lektioner. I stället har fru Nizzan suttit och skrivit och skrivit och skrivit om aktionsforskning, dialogiska lektioner och annat trevligt. Nu har hon alltså författat en aktionsforskningsplan som ska användas under några lektioner i modul 2. Haha. Tanken är väldigt god. Det låter så väldigt bra på pappret. Men det som fru Nizzan inte klarat av med sin 25 år långa erfarenhet, det klarar hon inte av i modul 2 heller. Det kan hon garantera. Att försöka få till stånd en dialog med en grupp som vill ha sin vanliga lärare och inte fru Nizzan. Det är dödfött från första början. Sådant där kan fungera i en grupp där man ska vara en hel termin eller ett helt år. Men när man bara hoppar in, så tror jag inte det blir något. Men det är klart jag ska försöka. När jag var ung, kunde jag ta dylika grupper med min charm. Det fungerade på Hanken för 25 år sedan. Nu är jag en mormor i deras ögon och inte alls samma dynamiska lärare som de är vana vid. Men, jag har bestämt mig för att ta tjuren vid hornen. Konstaterar att nu är jag här, vare sig ni vill eller inte och om ni vill lära er något så får ni hjälpa till och gå i dialog med mig. Hur jag ska få till stånd dialogiska lektioner och dialogiska övningar som motiverar och som de faktiskt lär sig något av, det vet jag inte. Speciellt som jag inte ens ännu vet vilket stoff jag har i modul 2. Det är ju det som är så otroligt konstigt i denna roll. Man förväntas göra en massa, men har inte stoffet. I mitt vanliga jobb har jag ju kunnat processa mina lektioner i någon månad, i bästa fall över sommaren.... Så jag fasar för mina återstående 11 lektioner och väntar bara tills det är över. Jag gillar att undervisa, jag gillar att försöka förbättra min undervisning. Men jag gillar inte övningslektioner där jag har en annan roll, där jag inte vet i förväg vad jag ska undervisa om... Men det jag vet, det är att jag kommer att köra mitt eget race och strunta i hur jag borde göra. Det jag inte själv känner mig trygg med, blir inte heller bra i klassen. Det märkte jag under förra modulen. Och nu ska jag gå och lägga mig, så jag orkar träna och sedan hämta sonens WCpapper som han sålt till förmån för sin Polenresa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider