Fullmåne

Härligt med fullmåne. Annars brukar jag inte gilla fullmånen - jag kan inte sova. Trots det är det underbart med litet ljus och litet kyla där ute. Man slipper känna sig omsluten av mörker dygnet runt. Dessutom slipper man dra in en massa skräp som automatiskt fastnar på skorna när det regnar och är vått ute.

Läste på www.ot.fi idag, att elever satt ut ett test på Facebook, där de jämfördes med sina lärare. Jag har inte sett testet, så jag vet inte om det var elakt eller snällt. Hur som helst.... Det var ju inte så länge sedan elever fick betygsätta sina lärare på berusad.org. Det känns på något sätt så väldigt fel, att folk anonymt ska få betygsätta lärare eller andra offentliga personer. Precis lika fel som att jag här skulle sitta och betygsätta mina arbetskamrater, mina chefer eller kanske mina elever. Det är väl knappast ens moraliskt riktigt att uttrycka en åsikt om t.ex. elever på webben. Jag kan uttrycka min åsikt om saker jag läst, jag kan ha åsikter om politikers uttalanden, om journalisters artiklar.... Dem har jag också gett uttryck för i min tidigare blogg. Ändå börjar det kännas som om nätet gör oss FÖR frimodiga att kritisera, betygsätta osv. anonymt. Det jag skriver i bloggen kan jag i och för sig stå för också med namn - det är främst för min familjs skull som jag skriver under pseudonym.

Nej, nu ska jag ut i fullmånens sken innan det blir läggdags!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider