La Carola

I går kväll åhörde jag tillsammans med uppskattningsvis 900 andra Carola Häggkvists julkonsert i Jakobstad. Första halvan av konserten var jag ganska besviken. Tyvärr gillade jag inte riktigt hennes tolkningar av julsånger, trots att hon har en mäktig röst. MEN vändningen kom när hon tog upp barnen på scenen. Från och med det ögonblicket ändrades något i hela konserten. Sångerna blev annorlunda, mera levande. Många av dem var helt nya för mig (jag är ingen stor Carola-fantast längre), men hon sjöng dem med sådan inlevelse att jag blev helt tagen. Speciellt "Allt ska bli bra, mamma". Jag tror inte att ens en stor artist som Carola är så beräknande, att hon börjar gråta på scenen när hon sjunger en sång hon gjorde när hennes mamma dog. Lite blåögd måste man väl få vara, så här i juletid... Det gav också en intressant touch åt konserten, att hon mellan sångerna berättade om julens budskap, hur hon själv kom till tro som 13-åring, hur ensam hon känner sig ibland, när sonen är hos pappan varannan vecka... Läste i en recension i Aftonbladet eller Expressen att de tyckte det blev litet för mycket "religiöst" när hon dessutom avslutade med Herrens välsignelse. Men.... går man på en julkonsert med en artist som alla år varit uttalat kristen - vad kan man vänta sig? Julen är ju trots allt en kristen högtid. Att det sedan säljs T-skjortor etc. som souvenirer utanför konsertsalen... tja. Hon lever på det, och det är tidens melodi. Helheten blev trots allt en positiv upplevelse. Synd för arrangörerna att det inte blev fullt hus, men säkert gör den ekonomiska krisen sitt. Du får en hel del mat till julen för 38 euro, trots allt.

Förutom att tillbringa tid med Carola, har jag läst Camilla Läckbergs "Predikanten". Läskig bok. Jag börjar nästan tröttna på deckare där det är religiösa fanatiker som är skurkar. Det gör att folk som inte känner "normala" kristna för en väldigt förvriden bild av, vad kristendom är. Hur som helst, så tycker jag om Läckbergs böcker.
Nästa bok jag ska läsa är av Göran Skytte: På väg. Boken omvänd fascinerade mig, få se hur följande bok blir.

Nu ska här firas självständighetsdag med två ljus i fönstret och kaffe med vänner.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider