Kallt

Vinter och kyla. Äntligen, tycker jag faktiskt. Trots det, blev det litet väl kallt på gravgården i dag. Min bästa väninna sedan skoltiden har mist sin far och han blev begravd i dag. Det är alltid, oberoende av årstid, kallt på gravgården när jag är på en begravning. I dag var det dock exceptionellt. Påminde om när min farmor begravdes för ca 30 år sedan. Då var det nästan lika kallt och jag tyckte det var så hemskt att de skulle lägga henne i den kalla jorden. I dag kändes det viktigt att vara på begravning. Denna far har jag alltid då och då suttit och druckit kaffe tillsammans med under de senaste åren. Inte ofta, men en eller två gånger i året. Jobbigt kändes det, eftersom det påminner om att de egna föräldrarna inte är unga längre. Försökte bli kvitt den ledsna känslan genom att städa en del av kylskåpet och gå i bastu. Mitt i kylan visar det sig att det är något fel i pannrummet. Vattnet kyligt. Typiskt. Tur att man har elvärme som reserv. Gubben har pratat om att åka bort över helgen, och fungerar inte pannan då blir det litet dåligt med julfriden i nästa vecka. En elak hustru som skriker om kallt vatten och kalla rum......

För att gå till något trevligare..åt årets enda riktiga julbord i går. Restaurang Fyrklövern i Vasa är toppen! Till och med godiset var hemlagat. MMM! Priset var 27 euro, så billigt är det inte, men bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider