Julvecka och julstress

Semestern började med storstädning. Fattar inte att det kan räcka nästan 4 dagar att städa ett hus. Visserligen ingick en del annat: tvätta, stryka.., byta sängkläder, laga mat, hjälpa barnen som försöker sig på godiskok.... men ändå. Jag är helt matt. Och ända har jag städat långt i från så mycket som min mamma brukade städa till jul när jag var liten.

Granen står så grön och grann i stugan, nästan färdigt klädd. Bara ett problem dök upp: julgransfoten (av plast) visade sig vara sprucken. Det märkte vi alltså efter att maken konstaterat att granen dricker mycket. Vattnet finns mest på golvet. Undrar hur vi ska lösa det. Granen är som sagt nästan färdigt klädd. Blir litet jobbigt att tänka sig att plocka bort allt igen och sätta den på en ny fot.. Ack ja. I-landsproblem.

För att övergå till något helt annat. På lördag kväll såg jag på Solstorm. Boken läste jag i somras, så jag visste ungefär vad jag väntade mig. Ändå kände jag mig obehagligt berörd av att det var inom en församling som bovarna egentligen fanns. Dels tycker jag att det har blivit en modesak att aktiva kristna är skumma på något sätt. Dels skrämmer det mig att det kan finnas sekter som fungerar just som i boken Solstorm, t.ex.

Just nu läser jag Göran Skyttes bok "På väg". Hans sätt att skriva passar mig. Dessutom målar han inte upp någon glansbild av att allt blev så bra när han blev kristen. Han är så ärlig. Han tar fram sina fel och brister, samtidigt som han klart och redigt berättar hur han tror. Mycket analytiskt och lättfattligt.

Kommentarer

  1. Jag håller helt med dina iakttagelser kring "Solstorm". Fast jag har bara läst boken. En annan som tangerar samma ämne är Läckbergs "Predikanten".

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider