Halva julen över

Som alltid på juldagskvällen känner jag ett visst vemod. Det som förberetts i över en månad, den förväntan som byggts upp är plötsligt förbi. Nå, ännu återstår ju två helgdagar och nyår och trettondag, men ändå...

Inledde dagen med ett besök i julottan. Inte många där, inte. Kanske 60 personer. Jag föredrar dock julottan. Julaftonen är så fylld med allt annat: mat som ska förberedas, paket som ska packas, julbastun eldas....så jag har inte fått någon känsla för julbönen. Sitta där och trängas på julafton, när man kan få vara i lugn och ro på juldagsmorgonen.... Givetvis har jag ibland varit så trött på juldagsmorgonen att jag nästan darrat i kroppen, men ändå...

Det har blivit alldeles för mycket mat och godis dessa dagar. Och alltför litet motion (förutom städningen den senaste veckan...). Vi tog just en kort promenad. Känner dock att jag imorgon måste ta en längre promenad för att börja må bättre. Tyvärr har jag inte hittat någon motionsform som jag gillar så till den grad att jag skulle utföra den minst en timme.... Äta, däremot, går hur enkelt som helst. Kanske min blogg borde bli ett ställe där jag berättar exakt vad jag äter, hur många centimeter jag är runt midjan... allt för att bli motiverad att äta nyttigare. Men inte än. Idag är det juldagen.

På bokfronten är det nu Kaj Korkea-aho som gäller. "Se till mig som liten är" heter hans debutroman. Vet inte riktigt vad jag väntade mig., men de knappt 100 sidor jag läst är OK. Eftersom jag vet ungefär var hans Gränby är placerat, kan jag identifiera mig med vissa saker. Detta trots att jag är mera än 20 år äldre än författaren. Ska återkomma med en närmare "recension" när jag läst ut boken. Läsvärd, helt klart. Nu ska jag dock göra något helt annat: se på Quantom of Solace och dricka en kopp kaffe. Behöver vila nu, efter att ha haft föräldrarna här på jullunch.

Kommentarer

  1. Jag är bara glad över att julaftonen är över. Och inför denna jul har jag tagit det otroligt lugnt. För första gången i mitt hittills levda liv har jag inte varit uttröttad på julaftonen. Kaj Korkea-ahos bok väntar ännu på att bli läst så jag får inte läsa din recension av den innan jag läst mitt exemplar som väntar i bokhyllan. Jag har en hel hop böcker från biblioteket som väntar på att bli lästa innan jag måste lämna dem tillbaka. Har förlängt lånetiden flere gånger redan på dem. Ha det gott och lugnt under resten av detta år och över nyårshelgen - och också sedan också, förhoppningsvis. :-)Hälsar Maja i Ytteresse

    SvaraRadera
  2. Ha det så bra själv! Kajs bok är mycket läsvärd!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider