Morgonstund

...har inte alltid guld i mund. Usch, vad jag avskyr att stiga upp för att köra till jobbet när det är så här mörkt. Något tröstar det mig att alla julbelysningar satts upp och piggar upp mig längs vägarna. Dock inte tillräckligt för att jag ska hitta arbetsglädje.

I går morse hörde jag en intressant radioandakt när jag körde till jobbet. Den hölls av Boris Salo och talade om att Nya Testamentet i Bibeln inte alls är kvinnofientligt. Han berättade om den kultur som fanns när Jesus vandrade omkring i Israel. Kvinnan hade inget värde, egentligen. Hennes plats var hemmet och hemsysslorna. Som exempel tog han att kvinnan skulle tvätta sin mans ansikte etc. etc. Män på den tiden uppmanades att inte tala med sina fruar mer än nödvändigt (ja, förstås inte med andra kvinnor heller). Någon rabbin från den tiden uppmanade män att hellre söka "mäns ondska än en kvinnas godhet", eftersom kvinnan påverkade mannen negativt. Så kom då Jesus och började upprätta fallna kvinnor, sitta och prata med dem om religiösa frågor, röra vid dem.. säga att alla är lika.

Tyckte andakten var fascinerande. jag har nog ofta sagt att Jesus var feminist, men jag har inte tänkt det så här djupt. Nå, det var tidiga morgonfunderingar. Nu ska jag pallra mig iväg till jobbet - och det är något helt annat än funderingar kring religiösa frågor. Man får dock tankeställare genom morgonandakterna ibland.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider