Air Baltic

Tänkte jag skulle recensera Air Baltic. Priset var det billigaste jag hittade mellan Vasa och Paris. De tillägg jag betalade var 15 euro per person för att kunna checka in 4 väskor Vi checkade in bara 2 på ditresan och 3 på hemresan, så där skulle vi han kunnat spara 45 euro. Därtill tog jag möjlighet till ombokning som gick på 80 euro för fyra personer, vilket vi inte behövde göra. Och så beställde jag mat på hemresan, ca 40 euro. Utan dessa tillägg skulle flygresan för fyra ha gått på ca 1200euro. Vi betalade alltså ca 350 euro per person i flygresor och tillägg.

Incheckningen i Vasa gick snabbt, flyget lyfte i tid och gick snabbt, ca 30 minuter snabbare än tidtabellen. Det gav oss dryga två timmars väntetid i Riga. Fanns en del affärer i transithallen, men i övrigt var det inte särskilt sprittande. Man kan dock betala både med euro och med kreditkort, så man behöver inte svälta. Planet till Paris blev något försenat i starten, vi väntade tydligen på någon som kom med ett anslutningsflyg. Vi var dock i tid i Paris, och väskorna kom snabbt - inga problem där.

Hemresan var litet äventyrligare, även om den inte alls var omöjlig. ..Eftersom jag är extremt flygrädd, krävde jag att vi skulle vara på plats vid flygfältet i mycket god tid. Det var vi. Åkte iväg från hotellet 2,5 timmar innan incheckningen skulle börja och denna dag var trafiken snabb, så vi var ute vid flygfältet på mindre än 45 minuter. När incheckningen sedan började, var vi bland de första. Och... så fick vi frågan: Planet är överbokat, kan vi tänka oss att vänta och bli ombokade till Finnair om Air Baltick behöver vår plats? Vi skulle få ersättning i så fall. Eftersom Finnair i våra öron låter bättre än Air Baltic, gick vi med på att vänta. Problemet var bara att vi inte kunde checka in bagaget och vi kunde inte shoppa..... Nå, efter en timme kom vi till incheckning och rymdes med på planet. Vi var något försenade i starten, men anlände i god tid till Riga. Gick i god tid till gaten. Och vad händer? Jo, incheckningen är framskjuten med en timme. Något senare, när vi kollat monitorerna fann vi att gaten ändrats. Vid gaten stod fortsättningsvis Vasa, vid den nya gaten stod ingenting. Ingen visste vad som gällde. NI måste höra på informationen, sa en herreman jag frågade. Slutligen visade det sig att nya gaten faktiskt gällde, även om en i informationen sa att det inte kan stämma. Gissa om man var glad just då... När vi sedan äntligen skulle gå ombord, var en hel del tvungna att byta plats, eftersom det var ett annat plan vi skulle åka med. Det roliga var bara att de nya platserna inte fanns. Det slutade med att vi fick sitta som vi ville. Undrar om alla rymdes med....Nå, 1,5 timmars försening i Riga innebar slutligen bara 1 timmes försening i Vasa, så slutet gott, allting gott. Bagaget kom också fram. Om jag kan rekommendera Air Baltic? Tja, på måndag kväll skulle jag inte ha gjort det, men så här i efterhand vet jag att jag råkat ut för att Blue1 inte fått med bagaget, att SAS överbokat och att vi höll på att bli kvar i London för ett antal år sedan. Den gången var det dessutom resebyråns fel att vi inte hann checka in i tid. Så... alla flygbolag har sina problem.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider