Reseblogg 17 juli

Versailles har jag aldrig tidigare besökt när jag varit i Frankrike. Flera slott har jag besökt i Loire-dalen, men nu var det alltså dags för Versailles. Vi tog RER-tåg linje C ut till Versailles Rive Gauche. Genast vid metrostationen dök en guide upp från Guidatours och fick oss att köpa biljetter hos dem "för att spara tid". Vi köade kanske 20 minuter där. Biljetterna för oss vuxna gick på 25 euro per person, barnen kom in gratis till slottet, men fick betala 6 euro var för att få se trädgården. När vi kom till slottet fick vi ÄNDÅ köa typ 40 minuter för att komma in i slottet. Även där var det säkerhetskontroll. Slottet i sig var stort och mäktigt, men det var nog trädgården som jag tyckte var mäktigast.Vi orkade inte vänta på att de skulle slå på fontänerna. Visst fanns det kaféer där, det fanns elbilar att hyra för att köra omkring i trädgården, men det var köer överallt....
Dagen slutade med ett kafébesök i Versailles. Tror det skulle ha funnits en hel del intressant att se i den staden också, men vi var rätt mätta på upplevelser och nöjde oss med en kaffepaus och så en resa på ca 35 minuter tillbaka till Paris.
Efter att ha vilat gick vi slutligen ut och åt sushi på en japansk restaurang på rue de Lyon, en liten bit från hotellet. Har aldrig ätit sushi förr, och jag var rätt misstänksam mot den råa fisken - men än så länge lever jag och det är en vecka sedan, så....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider