Esse Vattenfestival

Sommarveckan har fortsatt att vara mycket varm. På torsdagen blev det normala hemsysslor som att klippa litet gräs och städa litet. På eftermiddagen var vi på chokladprovning. Kenny Sundqvist från www.hemgarden.fi lät oss smaka på olika chokladsorter och så sålde han förstås av firmans produkter. Senare på kvällen deltog jag och maken i Esse Run. Första gången i mitt liv var det som jag deltog i ett motionslopp. Jag hade tänkt promenera 9 km, men eftersom maken tänkte springa 4,5 km hade vi tänkt göra varandra sällskap. Ska sägas att vi väldigt sällan gör något sådant tillsammans. Vanligen brukar vi motionera var för sig. Så blev det också denna gång, sist och slutligen. 139 personer ställde upp i loppet. Vi deltog i motionsklassen. När startskottet gick, märktes dock att maken var gammal långdistansare. Han försvann långa vägar bort och kom i mål ca 5 minuter senare än han. Enda dåliga med tillställningen var att det var närmare 30 grader varmt och att vätskekontrollen kom alldeles för sent. Man borde ha haft eget vatten med.

På fredagen fortsatte jag med hemsysslorna, tvättade litet fönster och klippte gräs. På kvällen åkte vi in till byn, där det var flytetygstävling och en liten kvällsfest. Även detta program försiggick i strålande sol och ca 30 graders värme.

I dag var vi på hantverkarmarknad till Fornstugan. Tanken var att vi skulle ha farit på grillfest på kvällen också. Det avblåstes dock, eftersom åskan mullrade mellan kl. 14 och kl. 20. Det regnade också just den tid när grillfesten skulle börja. Jag är rätt nöjd med att sitta i soffhörnet och inte ens ungdomarna verkar sura. Nu är värmen nere i kanske 20 grader, mot närmare 30 på dagen. Egentligen borde jag ta en kvällslänk, men jag tror att jag avstår. Det blir en lång dag i morgon. En bekant dog i en arbetsolycka för ett tag sedan och begravningen är i morgon. Vår uppgift är att hjälpa till i köket. Senast jag hjälpte till i köket vid en begravning satt jag bredvid just denne bekant i kyrkan. Det känns ganska overkligt att han inte längre finns bland oss. I samband med detta kom jag att tänka på detta med grannar. Mina bekanta från Vasa tycker att det är lustigt att jag talar om grannar när det är folk som bor ca 2 km från oss. Men så är det här i vår lilla by.

Nu ska jag vila vidare för att inte var uttröttad när semestern tar slut...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider