Sista veckan

Sista veckan av semestern. Vilken otroligt underbar sommar vi har fått ha i år! Varmt nästan hela tiden, inga veckor fyllda av regn och kyla. I lördags besökte vi släkten, i söndags vilade jag mig i princip hela dagen. I måndags tog jag det också rätt lugnt, förutom att jag dammsög litet för att döva samvetet. Dessutom tog jag årets första (och kanske enda) dopp denna sommar. Det var rätt skönt, men jag har inte kommit mig iväg flera gånger. På kvällen hade vi besök av goda vänner. På tisdagen var vi och köpte en ny diskmaskin - äntligen. Far i huset såg väl med fasa att jag börjar arbeta på måndag och då är det han och grabbarna som förväntas sköta marktjänsten till hundra procent. Således var det tvunget att få en fungerande diskmaskin. Har varit litet dåligt med maskinen av märket Far och Söner. Maskinen Mamma har nog tillbringat mest tid vid diskbänken de senaste veckorna.

I går kväll greps vi av arbetsiver. Jag klippte gräs, sedan ansåg maken att det var sonens tur. Under mycket muttrande gick tonåringen och hämtade traktorgräsklipparen. Efter klippandet var han som en ny människa. Glad och pratsam... Far i huset städade garaget, jag klippte litet gräs på ställen där det är svårt att komma åt med stora klipparen och slutligen körde jag in en skottkärra ved. Det var riktigt skönt ute i solen, nästan ingen ohyra.

I dag skickade vi ut männen + en bekant ut på en åker för att plocka sten. Frun höll mig sällskap medan jag lagade lasagne och vi fick en trevlig dag. I kväll tvättade maken mattor - jag var åskådare och det var också rätt skönt. Solen skiner så vackert. Visst skulle det finnas fönster att tvätta och rum att städa och ogräs att rensa, men nu njuter jag av mina allra sista semesterdagar och de ska inte få förstöras av sådana oväsentligheter.

Och snart, mycket snart fyller jag år. Har länge varit i valet och kvalet om jag ska fira. Ju mer jag tänker på det, ju mer kommer jag till att jag inte bjuder till någon fest. De som vill komma och hälsa på och dricka en kopp kaffe kan gärna komma, men inte just då och inte alla på en gång. Visst är det roligt efteråt, när man haft en fest och folk har fått umgås. MEN jag avskyr att ordna med fester, jag vill inte stå i köket på min egen fest och mina män har inte visat något större intresse för någon planering. Ingen av dem har börjat baka något heller... Så jag ska försöka hitta på något trevligt för mig och familjen och mina föräldrar. Eller så åker bara jag bort någonstans och ligger i en soffa och läser roliga böcker. Kära vänner, jag vill umgås med er, men jag får alltid panik av att ställa till med fester.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider