Finlandssvensk talkoanda

Ibland lönar det sig att byta radiokanal. Jag har många, många år hållit mig till Radio Vega. Ibland hör jag på Radio Xtrem, bara för att jag gillar att höra på Ted Forsström. Nu gick jag i alla fall över språkgränsen och hörde på YLE Puhe en kväll. Det här programmet gillade jag: Yle Puhe om idrott

Programmet handlade om etik i idrotten och bl.a. att det blivit så dyrt att vara med i idrottsföreningar att det bara är eliten som har råd att idrotta. 5000 euro i året är en kostnad som t.ex. en ensamförsörjare med flera barn inte kan klara av.
I det här sammanhanget återkom en av debattörerna flera gånger till "siellä ruotsinkielisellä alueella" så hr man kvar talkoanda, en gemenskap som gör att många har möjlighet att vara med. Han tog exempel från Stafettkarnevalen och framhöll att det "ruotsinkielisellä puolella" kommer fram många goda idrottare. Det var så roligt att höra något positivt om finlandssvenskarna. Det skulle säkert vara bra att höra mera på finsk radio för att bli mera bekant med vilka debatter som förs där. Och YLE Puhe verkar vara en intressant kanal, utan musikavbrott.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider