Betygsättning av årets julbord

Julen närmar sig med stormsteg. Klapparna oköpta, maten oförberedd och huset verkligen ostädat. Satte upp litet tomtar i fönstret när jag kom hem. Tänkte att de kanske kryper upp ur vrårna och städar på nätterna och tillverkar julklappar också.  Men på fredag och lördag ska jag städa om inte tomtarna gör det.  Nåde den som kommer och stör mig då. Då ska det fejas. Annars kanske inte jultomten kommer.

Har ätit tre julluncher i år. Den första på Fyrlövern i Vasa. Priset var 25 euro. I det ingick en jultallrik med diverse fisk- och köttröror. Litet av varje, ca en matsked skulle jag säga. Varmrätt var antingen kött eller fisk. Efterrätten var en efterrättstallrik med kanske fem eller sex olika sorters efterrätter. Det var ett lyckat koncept. Man åt sig inte fördärvad och kunde njuta av maten. Helt acceptabelt och rekommenderas.

Det andra julbordet var på Svenska Klubben i Vasa. Även det kostade 25 euro. Här fick man ta allt själv. Förrätterna var helt OK, sillar, gravad lax och lite kött. Lådor, skinka och lutfisk hörde till varmrätten och efterrätten var ost, plommonkräm, konfekt och frukt. Helt acceptabelt det också.

Det tredje julbordet bjöd facket på idag på Central i Vasa.  Det kostade mig 5 euro. Annars skulle det ha kostat 40 euro. Ja, det var dignande. Jag åt inte alls av allt på förrättsbordet och åt bara potatislåda och lutfisk som varmrätt för att sedan smaka på i princip allt på efterrättsbordet.  Det var också helt OK. Men aldrig att jag skulle punga ut med 40 euro för att äta det. Så gott var det inte. Även om jag njöt av allt. Vi hade tur som kom tidigt. Jag har ätit där förr, när vi kommit senare och då har det varit rent av äckligt när en massa mänskor varit i samma skålar och öst åt sig mat. Det har inte varit fräscht. Men är man tidig, har man fördelar.

Om jag ska rekommendera något av borden, så är det Fyrklövern. Helt enkelt för att man undviker att äta sig sjuk när man vet hur mycket man får..

Och nu ska jag stoppa ved i bastuugnen, stabilitetsträna (eftersom det verkar vara halt ute, tar jag ingen promenad, trots vackert månsken).



Kommentarer

  1. Här är det också ostädat! Väntar på att få in granen.....Huvudvärk ..bläää
    Ha en bra torsdag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider