Spännande dag

Det blev en spännande dag, fastän det skulle varit en vanlig arbetsdag. Vi fick resultatet från samarbetsförhandlingarna. 64 personer får gå från min arbetsplats. Vi är visserligen över 1000 anställda, men för den som drabbas är det ändå lika jobbigt. Och också för de som får stanna, eftersom vi igen ska ha en omorganisering.

 Det andra som tog mig en del arbetstid (faktiskt en dryg halvtimme övertid) var att ställa en dator i ordning inför en tentamen i morgon. En tentamen som jag inte själv kan övervaka av olika skäl, så jag hoppas allt fungerar.

Hemvägen blev alltså spännande. Det har ju varit halt. E8 var dock i princip fri från is, inga andra problem med körandet än att det var mörkt och fuktigt. Och så när jag närmade mig Edsevö, såg jag fullt med blåljus och ett par unga män som meddelade att jag inte alls för svänga mot Alajärvi. "Kör till Neste och kör övre vägen, där får man köra.". Ok, jag gjorde så. När jag närmade mig bilolyckan, stod en ung man och viftade mot höger. Mot höger??? Jag fattade ingenting. För ca 5 minuter sedan hade en ung man sagt åt mig att jag INTE fick köra där. "Stoppa henne där" hörde jag att killarna skrek. Så jag stannade och frågade vad i h****de menade. Fast det sa jag ju inte. Jag frågade bara vänligt hur de tänkt sig det hela. Jo, han hade tänkt sig att jag skulle köra till höger, ut mot E8. IGEN??? Längs vägen jag inte fick köra för en stund sedan??? Det sa jag också. Då fanns plötsligt utrymme längs vägen och jag fick köra hemåt. Jag bara undrar: om de hade tänkt sig att jag skulle ha kört FÖRBI Neste och tagit den "förbjudna vägen" ut till väg 68, varför sa de inte det då? Jag kunde ju ha varit helt obekant i trakterna. Nå. I Ytteresse fanns en ny skylt. Tie poikki och pil mot Kaustby. Jaha. Har vägen rasat här i dag nu då, eller??? Jag lydde skylten. Men så slog det mig att det var i Lappfors som vägen är avstängd pga. morgonens olycka med en tankbil.  Så jag vände och körde vanliga vägen, dock efter att ha kollat med herr Nizze. Han kände inte till något. Så hem kom jag, men invecklat värre var det i dag. Tack och lov att jag har en Jakobstadsdag inplanerad i morgon!! Fick dock just veta att Nizze 2 ska på bio som slutar halv 12-tiden  i morgon kväll. Blev ingen vila i morgon kväll, då heller.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider