Dan före dan

Jag drömmer om en grön jul... Nej, verkligen inte. Jag tycker inte om jular när våtarvet ser oförskämt piggt ute ute i gångarna i trädgården. Inte heller gillar jag att det syns att jag inte "hann" kratta bort löven i höstas. För att inte tala om att jag avskyr "klaka" som gör att vår gård är (var åtminstone igår och i förrgår) en fara för alla som försökte gå där. På fredag kväll låg jag raklång på plattorna utanför huset när jag skulle gå och hälsa på mamma. Tur att jag inte bröt något. I går tog jag sparkstöttingen ut till vägen, som började bli nästan lerig. Sedan lånade jag mammas sparkstötting för att ta mig till uthuset och leta reda på hennes utetomte. Det mest onödiga jobbet jag gjorde på vilodagen i går var att försöka göra en ny "fot" åt utetomten. Jag sågade och sågade och konstaterade slutligen att det inte blir till något. Jag hade ju typ 6 i handarbete och slöjd i skolan. Eller om det nu slutigen blev 7 på avgångsbetyget. Så började jag leta igen i halvmörkret. Och vad fann jag? JO visst låg tomtens "fot" där i röran. Det hjälper om man håller ögonen öppna, brukade min far säga.

Städningen kom av sig på något sätt. Nu ser det igen ut som om ingen städat här på några veckor. Och min kloke far brukade också alltid säga på julafton, efter att klapparna delats ut: Helt onödigt att du stressar så där före jul, du ser ju hur det ser ut nu.... Och han hade rätt. Det goda är att jag  VET att vi dammsugit, torkat golven  och dammtorkat och bytt sängkläder. Så jag VET att jag rengjort de värsta hörnen. Att ytan är som den är (ja, julpyntet är framme) så får våra eventuella gäster ta. Jag är jag och kommer nog aldrig att få det perfekta hemmet som finns hos alla andra.

Nu ska jag sätta igång fruktsoppan, potatislådan och sedan fara och handla med mamma. Det mesta är nog klart, men mjölk och bröd har efterlysts, liksom mera glögg och mera julmust. Och för att ingen ska tro något annat, så är det glögg utan procent som jag och sönerna häller i oss varje dag. Egentligen borde jag fara till gymmet. Jag har fyra gånger kvar, som borde utnyttjas detta år och tiden börjar bli något knapp. Tror nog att jag bara får konstatera att de pengarna gick upp i rök.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider