Nu är glada julen slut

Fortfarande njuter fru Nizzan av lugnet att inte behöva åka till jobbet i mörkret. Sena nätter och långa sovmorgnar. Julafton gick åt till det traditionella: julfred från Åbo, koka lutfisk, äta lutfisk, delta i julbönen där fru Nizzan hade lästur, Sedan var det dags att koka risgrynsgröt, äta gröten, vänta på jultomten och dricka glögg. Jag fick det jag köpt åt mig: icebugs. Nu smalt ju snön bort, så jag har inte provat dem på riktigt hala vägar, men åtminstone verkar de nog vara mycket bättre än vanliga skor när det gäller att hålla mig på fötterna.

På juldagen åt vi jullunch med lammstek och lådor. I övrigt gick det mycket lugnt till. Jag hann till och med sova en stund. Även julannandagen gick lugnt till. Vi åt rester.. Nizzarna fick besök på kvällen och vi var bortbjudna. På fredagen åkte jag på mellandagsrea och köpte 2 (!) jackor. Det var inte meningen och de var inte billiga, men den ena är en Didriksson som passar i kallt friluftsväder. Den vill jag inte nöta genom att ha den på mig i bilen varje dag. Den andra är en lång täckjacka, som har en rätt snygg skärning, ser ut som en kappa. Den är lättare och får bli min vardagsjacka. Visst skulle jag behöva mycket mer, men jag kan ju inte göra slut på alla mina pengar.  Efter shoppingen blev det en knapp timme på gymmet och på kvällen var hela familjen bortbjuden. Nizzarna kom faktiskt med. Ikväll är Nizze och jag på tumanhand. Nizzarna är på LAN. Åtminstone heter det så. Jag utgår från att de sköter sig. När jag fört dem och de packade upp sina väskor, konstaterade Nizze 2 att matväskan stod hemma på köksbordet.. Fru Nizzan muttrade ganska ilsket, men eftersom hon innerst inne är snäll, åkte hon hem och hämtade deras läsk och chips och godis. Det har varit en lugn helg, har hunnit vila. Blir väl lite släktbesök kring nyåret, men som tur var, är det ju bara två arbetsdagar efter nyåret och sedan tre lediga dagar igen. Känns surt att börja jobba igen i nästa vecka. Men kanske, kanske stiger humöret när jag vet att jag har jobb än så länge...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider