Lördag kväll

Och vad gör fru studerande Nizzan en lördag kväll då? Jaaa. I går var det Pampas, 2000 studerande lär ha festat i Rewell Center. Men inte fru Nizzan. Fru Nizzan och hennes studiekompisar satt snällt och hörde på/höll temapresentationer i går när Pampas olympiaden höll på. Inte för att det störde fru Nizzan, men kanske det störde de yngre studenterna. Kan dock säga, att vi haft väldigt givande temapresentationer. Jag är mycket imponerad av mina unga studiekompisar. Ja, och förstås den studiekompis som är närmast mig i åldern också.  Jag har lärt mig massor om formativ bedömning, aspergers syndrom, koncentrationssvårigheter, temabaserad undervisning... Mycket mera givande än om vi skulle ha varit tvungna att tentera allt detta. Och dessutom mångsidigt, eftersom vi fått välja ämne själva.

 Pampaskvällen tillbringade fru Nizzan med att tvätta vardagsrumsfönstren och byta gardiner. Tyckte det var dags att ta bort julgardinerna. Som väl är, var det inga tomtar på gardinerna. De var bara röda, så egentligen kunde de ha hängt kvar, tyckte herr Nizze när jag försökte få litet hjälp....

Lördagen har gått som vanligt. Träning, handla, städa, stryka kläder.. Blev klar där efter kl. 18, och hade egentligen tänkt fortsätta. Så blev det dock kvällsmat och så hälsade jag på mamma och plötsligt var kl. 21. Och nu är den egentligen 23.40, eftersom det blir sommartid i natt. Lördagkvällen efter 21 har jag i alla fall använt till att gå igenom min kalender och skriva in deadlines för våren. Blir nog rätt eländigt den helg Nizze 1 blir myndig. Har ingen som helst tid att fira honom. Fast jag kan ju tänka mig att hans firande då inte blir med mor och far. Jag har en lärdagbok som ska lämnas in måndagen efter hans födelsedag. Samt en seminarieuppsats. Samt en inlärningsportfölj. Samt en avslutande analys. Och  en reflektion. Månne det var allt. Nå, det lär märkas om jag glömt något. I så fall blir jag inte klar med studierna i vår. Ja, och så ska jag förstås använda påsken till att skriva sekvensplan och göra Didactorövningar och planera övningsektionerna och göra egna övningar. Märkte att man ska lämna in sina lektionsplaner i portföljen. Jag lär nog inte hitta mina lektionsplaner på datorn längre. De är visserligen bara 13, men..... Nej, jag vet inte hur jag ska orka och framför allt hur jag ska orka börja jobba 20 maj. Men det ska gå. Även om jag inte vill. Men jag har inte råd att vara ledig längre. Även om jag mycket hellre skulle börja forska eller något sådant. Jag är tudelad. Jag avskyr stressen med inlämningsuppgifterna som ska göras vid sidan om övningslektionerna. Jag avskyr att fylla i lektionsplaner enligt ett speciellt mönster, eftersom jag tycker det är löjligt att sätta tid på att få in planeringen i en dum tabell på datorn och sedan komma ihåg att printa ut den i tre exemplar till lektionen. Det är ett så otroligt onödig stressmoment. Visst förstår jag att man ska ha en klar planering. Men varför den ska petas in i en liten tabell är mera än jag förstår. Jag brukar ha precis samma delar i mina planeringar, men slipper peta in dem så där. Så DET ska bli skönt i höst.

Jag kan dock i övrigt säga, att jag tycker ämnesdidaktiken gett mycket - trots att jag undrar om det är nödvändigt att skriva så hiskeligt mycket. Jag hoppas de andra ämnena fått lika bra ämnesdidaktik som vi inom främmande språk/finska.

Kommentarer

  1. Av texten att döma, så skulle det sitta bra med en 2 veckors semester på någon söderhavsö.

    SvaraRadera
  2. Jepp, posshill. Det skulle sitta fint. Herrns lottande har tyvärr inte gett önskat resultat...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider