Modul 2, lektion 1
Sådärja. 10 to go. Jag ska ha 11 bedömda lektioner i denna modul. Nu är en avklarad. Däremot kommer jag antagligen att vara vikarie två gånger, så det betyder att jag har 12 lektioner kvar att hålla. Men, jag ska väl överleva det också. Hur gick då dagens lektion? Tjaa. Jag trodde jag hade den färdigt planerad. Efter grundlektionen kom jag dock till att jag måste ändra fokus. Jag var rätt nervös för denna grupp. Vi hade den ganska många gånger i modul 1, men det kändes aldrig bra. I dag var det dock bättre personkemi, av någon anledning, även om jag vet att de inte vill vara utan sin lärare. För deras lärare är väldigt, väldigt bra. Hennes lektioner är aldrig tråkiga.
I dag tycker jag att jag lyckades aktivera dem ganska bra. En övning var för svår, men jag tyckte att de arbetade bra i alla fall. Att jag sedan inte hann med allt jag tänkt, är litet problematiskt med tanke på mina två gånger nästa vecka. De borde få repetera adjektiv, possessiva pronomen och verb. Samtidigt som de ska få använda allt detta och diskutera fransk film i praktiken. De har blivit lovade fokus på muntlig kommunikation. Och jag gick väldigt dåligt igenom adjektiven i modul 1. Att försöka hinna reparera det på två tillfällen är ganska svårt. Men jag hoppas jag ska få det fixat på något sätt. Jag tycker ju om dessa elever, de är så motiverade och jag vill göra det roligt och lärorikt för dem.
Reflektion i dag. Hmm. Fortsättningsvis har jag inte riktigt kontakt med alla. Jag skulle vilja uppmuntra alla, prata med alla - och det gjorde jag inte i dag. Nästa gång måste jag sätta som mål att alla säger något. Jag måste försöka ställa dialogiska frågor och försöka få dem engagerade. Hur, det är frågan. Och jag måste planera mera i detalj hur jag förklarar och vilka språk jag använder och hur. Men jag tror att denna grupp behöver att jag själv vet vad jag gör, att jag kan motivera och förklara varför vi gör vissa saker och att jag sätter ribban ganska högt. Men då får jag inte glömma dem som är litet försiktigare.
Gjorde jag något bra i dag? Njaa. Jag vågade använda delade dokument och Kahoot. Och är det någonstans det ska gå fel, så är det ju när man är studerande. Det jag måste göra inför nästa vecka är att göra grammatikdokument som jag kan sätta in i Fronter och så Didactorövningar för dem som vill öva mera. Så nog har jag jobb, fastän denna vecka är ganska lugn. Nästa vecka har jag tre lektioner, men bara två övningslektioner, eftersom jag inte har någon handledare som kan höra på mig den tredje lektionen.
Anknöt jag till temat? JA! Fanns det en röd tråd? JA. Det var första gången jag trivdes i den där gruppen. Nu gäller det bara att få dem att ha förtroende för mig de två följande gångerna också.
Hur fungerade jobbet med texten? Jag tyckte de jobbade väldigt bra. Nu gäller det att hålla motivationen uppe på måndag. Läsa texten, diskutera texten på franska, be dem ännu läsa en gång för att se om det är något de inte förstår, välja ut de fem viktigaste uttrycken de hittar i texten och diskutera dem.. och så ännu hinna träna verb, adjektiv, siffror. Oh là là. Nu blir det att prioritera.
Men en målsättning är alltså att jag ska prata en gång med alla den lektionen. Och kanske ordna om grupperna när vi gör grupparbeten. Även om det tar längre tid.
Så borde jag skriva en sekvensplan också. Vi ska träffa handledaren den 13 april och sekvensplanen ska vara klar den 20 april och sekvensen börjar den 27 april. För mig borde detta kunna tas med en klackspark. Men det fungerar liksom inte så. Jag är hur van som helst med att planera längre sekvenser och utvärderingar. Men när jag ska lämna in en sekvensplan till mina handledare, då är jag nervös.
I dag tycker jag att jag lyckades aktivera dem ganska bra. En övning var för svår, men jag tyckte att de arbetade bra i alla fall. Att jag sedan inte hann med allt jag tänkt, är litet problematiskt med tanke på mina två gånger nästa vecka. De borde få repetera adjektiv, possessiva pronomen och verb. Samtidigt som de ska få använda allt detta och diskutera fransk film i praktiken. De har blivit lovade fokus på muntlig kommunikation. Och jag gick väldigt dåligt igenom adjektiven i modul 1. Att försöka hinna reparera det på två tillfällen är ganska svårt. Men jag hoppas jag ska få det fixat på något sätt. Jag tycker ju om dessa elever, de är så motiverade och jag vill göra det roligt och lärorikt för dem.
Reflektion i dag. Hmm. Fortsättningsvis har jag inte riktigt kontakt med alla. Jag skulle vilja uppmuntra alla, prata med alla - och det gjorde jag inte i dag. Nästa gång måste jag sätta som mål att alla säger något. Jag måste försöka ställa dialogiska frågor och försöka få dem engagerade. Hur, det är frågan. Och jag måste planera mera i detalj hur jag förklarar och vilka språk jag använder och hur. Men jag tror att denna grupp behöver att jag själv vet vad jag gör, att jag kan motivera och förklara varför vi gör vissa saker och att jag sätter ribban ganska högt. Men då får jag inte glömma dem som är litet försiktigare.
Gjorde jag något bra i dag? Njaa. Jag vågade använda delade dokument och Kahoot. Och är det någonstans det ska gå fel, så är det ju när man är studerande. Det jag måste göra inför nästa vecka är att göra grammatikdokument som jag kan sätta in i Fronter och så Didactorövningar för dem som vill öva mera. Så nog har jag jobb, fastän denna vecka är ganska lugn. Nästa vecka har jag tre lektioner, men bara två övningslektioner, eftersom jag inte har någon handledare som kan höra på mig den tredje lektionen.
Anknöt jag till temat? JA! Fanns det en röd tråd? JA. Det var första gången jag trivdes i den där gruppen. Nu gäller det bara att få dem att ha förtroende för mig de två följande gångerna också.
Hur fungerade jobbet med texten? Jag tyckte de jobbade väldigt bra. Nu gäller det att hålla motivationen uppe på måndag. Läsa texten, diskutera texten på franska, be dem ännu läsa en gång för att se om det är något de inte förstår, välja ut de fem viktigaste uttrycken de hittar i texten och diskutera dem.. och så ännu hinna träna verb, adjektiv, siffror. Oh là là. Nu blir det att prioritera.
Men en målsättning är alltså att jag ska prata en gång med alla den lektionen. Och kanske ordna om grupperna när vi gör grupparbeten. Även om det tar längre tid.
Så borde jag skriva en sekvensplan också. Vi ska träffa handledaren den 13 april och sekvensplanen ska vara klar den 20 april och sekvensen börjar den 27 april. För mig borde detta kunna tas med en klackspark. Men det fungerar liksom inte så. Jag är hur van som helst med att planera längre sekvenser och utvärderingar. Men när jag ska lämna in en sekvensplan till mina handledare, då är jag nervös.
Kommentarer
Skicka en kommentar