Sekvensplan

Jag använde fredagen till att skriva sekvensplan för fyra lektioner + prov + provutgivning. Det borde inte vara svårt för mig, eftersom jag skrivit sekvensplaner (utan att veta att det kallas så) i sådär 25 år. Det jag vet är, att jag aldrig kan hålla mina sekvensplaner, att jag alltid får fundera om efter några tillfällen. Justera enligt gruppen, justera enligt tiden... Så att det skulle ta en dag att skriva sekvensplan för några lektioner kunde jag inte riktigt förstå.

Nu ska jag snart börja planera innehållet på riktigt också. Men först måste jag klara av ytterligare ett vikariat på onsdag och så därpåföljande övningslektion på torsdag. Jag har sammanställt material för muntliga övningar, så nu gäller det bara att få det kommunicerat så att de faktiskt hinner träna och får träna och så att jag motiverar dem att göra det.

Jag hörde en föreläsare i Kunskapskanalen i helgen. Hon sa att vi lär oss språk först när vi kommunicerar ansikte mot ansikte. Hon sa själv att hon läst ett ursprungsspråk länge på universitet, men att det var först när hon började kommunicera på riktigt, som det blev flytande. Det måste jag försöka kommunicera vidare till mina studerande resterande lektioner.

Så snälla läsare. Håll tummarna för att jag äntligen blir den perfekta läraren :D. Jag skulle så gärna vilja ha utmärkta insikter i pedagogik med didaktisk inriktning. Men jag tror ju att min förmåga och min ork bara räcker till goda insikter. Vilket i sig är helt OK. Men jag skulle vilja..

Nu borde jag också börja leta i de länkar jag fått av handledaren för att läsa in mig på aktionsforskning. Jag måste ju ha en plan för den också när jag börjar sekvensen. Läste igenom examinators kommentarer på min aktionsforskningsplan i går och kom till att det blir mycket litet projekt. Jag kommer att försöka bygga på elevernas kunskaper och erfarenheter och försöka ge många möjligheter att svara.... Och jag tror jag utvärderar genom att jag kommunicerar målen i början av lektionen och genom att de får utvärdera på små lappar varannan gång. Kanske.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider