Mrs Bighill Singers

I kväll åkte jag till stan för att höra på Mrs Bighill Singers. Jag var uppklädd och vad händer när jag kört 400 meter? JO: jag hittar HUNDARNA som inte alls var ute och sparkade boll med sonen utan var hos grannarna 400 meter bort. Fort in med de våta hundarna i bilen, och givetvis smutsade de ned både mig och bilen. De är inte särskilt populära just nu. Det blir nog att sitta i buren i morgon.... och så måste vi skaffa nya kedjor att ha dem i om de ska ut på natten.

NÅ, Mrs Bighill Singers. Vilka fantastiska förmågor det finns. Konserten hölls i Betaniakyrkan, vilket passade perfekt för en gospelkonsert. Heidi Storbacka visar att hon är en utmärkt dirigent. Men så är hon ju också erfaren. Hon var ju den som skötte grovjobbet för Timo Kotipeltos kör, som vann Kuorosota för några år sedan.

De var så samsjungna, ingen glänste mer än den andra. Pianisten Mikael Svarvar är otroligt skicklig. Kvällen till ära framförde de en ny sång, som komponerats av honom för ett år sedan. Texten lär de ha gjort tillsammans igår kväll. Den fick mig att tänka på min ungdom och den väckelsekristendom jag vuxit upp med. Och det var en mycket positiv känsla.

Andra medlemmar i Mrs Bighill Singers är Jennie Storbacka, inte så okänd hon heller. Min fingertoppskänsla var att hennes röst utvecklats sedan jag hörde henne sist, men jag är inte musikalisk, så det kanske bara var en annan musikstil som jag tyckte passade hennes röst bättre än det jag hört av henne tidigare. Även om jag tyckt att hon sjungit bra då också.

Paret Diego, Sara Tiainen, Daniela Forsén, Rebecka Ekman, Sebastian Holmgård (känd från TV: Kuorosota och Euroviisut), Rasmus Forsman... Kanske det var alla.

De sjöng varierat och bra. Applåderna tänkte aldrig ta slut. Då gick också tankarna till min ungdoms kyrka. En kyrka där man inte skulle applådera och skulle man applådera så skulle man applådera åt Gud och inte åt mänskorna som framförde en vacker sång. Så här i vuxen ålder undrar jag varför man inte skulle få visa uppskattning för saker som en människa gör också. Men det var den tidens väckelsekristendom. Man skulle inte förhäva sig och framhåll sig själv. Att det sedan går överstyr åt andra hållet i dagens värld, det är en annan sak....

En bra kväll som gjorde mig glad, i alla fall.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider