Tågresa

Helsingfors tur och retur på en dag är ett nöje i sig. Tänk, att inte behöva sitta på arbetsplatsen, utan man får sitta i tåget i stället. Och tänk, att vissa, dvs. jag, har så lite jobb att jag har tid att sitta på tåget för att delta i ett möte i Helsingfors. Nu vill jag ju påstå, att jag jobbat mycket mera denna dag, än jag skulle ha gjort på arbetsplatsen. Jag har i princip arbetat mellan kl. 6 och kl. 17, dvs. 11 timmar. Detta eftersom jag kunde jobba under restiden, speciellt i morse, eftersom jag är morgonmänniska. Nu flyger tankarna överallt och är inte alls jobbrelaterade. Men det tycker jag att jag har rätt att göra, eftersom jag varit så duktig sedan 6 i morse.

Och vad händer då på tågresorna idag? Tja, det började bra i morse. Ett stort gäng modersmålslärare steg på tåget. De har någon konferens i huvudstaden. Mötet jag var på, var också helt OK, vi avslutade ett projekt och kom till och med till ett resultat.

Nu, på hemvägen, blev Pendolino försenat ca 25 minuter pga något navigeringsfel. Hur det ska vara så svårt att hitta från Tammerfors till Uleåborg kan jag ju inte förstå, men så är jag ju också väldigt oteknisk.

Ser just genom fönstret, att de bygger nya spår norr om Seinäjoki. Det kan behövas. Var det inte någon vår, som tågen var försenade pga tjälen i marken..

Jag gillar att åka tåg, det ger mycket mera effektiv tid än att köra bil. När jag åker till jobbet, startar jag ungefär kl. 6.30, vanligen tidigare. Då är jag hemma ca 17.30, ibland litet senare. Min arbetsdag blir då 11 timmar lång. I dag har jag varit till Helsingfors. Då startade jag kl. 5.15 och beräknas vara hemma ca 20 (borde ha varit en halvtimme tidigare, men nu är jag alltså försenad). Min arbetsdag i dag blir alltså ca 15 timmar. Alltså bara 4 timmar längre än normalt, fastän jag varit i Helsingfors. Och då har jag kunnat både jobba och surfa på nätet, så litet fritid har det också varit.

Ett problem med tågresor och möten över dagen är att det blir mycket kaffe, många smörgåsar och inte alltid en ordentlig lunch. Inte alls bra för lilla magen och ännu sämre för linjerna.

MEN tågbiljettens pris är något oerhört i dag. 126 euro tur och retur med Pendolino. När jag studerade på 80-talet kunde man åka tur och retur för 60 mk med studierabatt (ca 120 mk för en vanlig dödlig). Dvs. priset i dag är ungefär detsamma i euro som det var i mark då. Jag har inte räknat ut relationen mellan inkomster och tågbiljetter på 80-talet, men det känns som om det är dyrare nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider