Semesterdag fyra och fem

Gårdagen fortsatte med skåpstädning. Maken, sönerna och grannarnas talkofolk baxade in en panna i mammas källare. Snyggt jobbat, måste jag säga. Bra ställe man bor på, när grannarna kommer och hjälper till. Dessutom trodde jag att företaget var dödfött, mitt ögonmått sade mig att det helt enkelt är praktiskt omöjligt. Men, fel hade jag. Jag höll mig undan när de höll på, eftersom jag visste att Herr Nizze INTE ville höra mina "det blir till ingenting", "tänk om någon skadar sig", "hopplöst", "vad var det jag sa". Nu var det ju Herr Nizze som fick rätt, och inte jag. Tack för det, ni som var där!!! Ibland är det bara trevligt att ha fel. Och ingen skadade sig heller, vilket var det jag var mest rädd för.

Måste ju i alla fall framhålla att jag nog var och hjälpte mamma med städningen efteråt. I övrigt var det skåpstädning på programmet. Det blev en grundligare omgång denna sommar. På kvällen tog jag sedan en snabb promenad med en väninna i grannskapet. I dag har jag således haft vilodag, när det gäller löpning/promenader. I stället har jag tvättat fönster i sönernas rum, bytt sängkläder och grovstädat sönernas rum. Hann också med vinden, men då var största energin borta, så där återstår fönstertvätten. Men det kan jag göra någon annan dag. Ska fortsätta städningen i morgon. Herrarna Nizze har nämligen åkt till sydligare delar av landskapet, så jag försöker använda tiden till att storstäda. Det är så skönt när man har det undan. Traditionellt åtgår min första semestervecka till storstädning. Första dagarna helt hysteriskt, nästan pedantiskt, sedan som det kommer att bli i morgon.... Äh, drar med dammsugaren så får det räcka. Gör resten nästa vecka. Eller följande vecka. Eller till jul. Måste bara komma ihåg att börja städningen i badrum och grovkök nästa år....

Dagen har varit varm, nu regnar det. Hoppas dock att de som hör på Toto i Jakobstad slipper det regn som strilar ner här.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider