4 veckor slut

Ja, så är då nästan fyra veckors semester avklarad! Tack och lov att jag är så lyckligt lottad att jag har fem veckors semester PLUS att jag tog ut en del av semesterpenningen i ledighet så jag kan vara ledig sex veckor. Fasar dock redan för allt som jag inte åtgärdade innan jag åkte iväg till midsommaren.... Men nu ska jag försöka njuta två veckor. Har inte alls varit på Jakobs Dagar i år, förutom i måndags på StorLoppis. Har inte haft någon som helst lust, faktiskt. Fredrik Furu och Nina Lassander kunde jag ha tänkt mig att höra. För tre år sedan var jag dock till Stadshotellet och hörde på Charlotte Perrelli under Jakobs dagar och efter det sa jag att jag aldrig mer kommer att sätta min fot på Stadshotellet under Jakobs Dagar. Så, trots att de sjöng utomhus, så var det aldrig med i planeringen.

I onsdags vilade vi upp oss efter PowerPark. Gjorde faktiskt inget speciellt, bara vanliga hemsysslor, strök kläder och liknande. På kvällen förde jag Nizze 1 till en kompis och satt och pratade en stund med kompisens mamma, strålande sol var det.

Torsdag förmiddag åkte vi iväg mot Jyväskylä. Vi tog vägen via Lappajärvi och Alajärvi och när vi sedan närmade oss Jyväskylä besökte vi Mellersta Finlands flygmuseum. Vettigt pris på inträdet, 15 euro för en familj. Väl framme i Jyväskylä bodde vi på JyväsHovi, som ligger på gågata, Kauppakatu 35. Vi vilade en stund och tog sedan en promenad längs gågatan, huvudsakligen. Skulle ha funnits en hel del annat att se, men jag var så fruktansvärt hungrig att jag inte orkade. Vi åt i Forum, en restaurang som heter MaxiPizza. Fungerar på samma sätt som Rax, men kostade en euro mindre per person. Dessutom var det få kunder, så vi fick en nylagad pizza. Vi shoppade litet, men ute hade det börjat regna, så det blev inget av med att se på Jyväskylä by night.

Fredagen hade vi tänkt ägna åt shopping och att se på sevärdheter. Det blev inte så mycket av med det. En av Nizzarna fick diarré efter frukosten, så det blev att sitta på hotellrummet tills det var dags att checka ut. Då hade också magen lugnat sig, så vi körde till Vaajakoski, Pandas fabriksbutik, och handlade litet godis. Vi körde hem via Kyyjärvi och Saarijärvi. Så det var årets semesterresa, det. Nåja, jag hade egentligen inte ro att vara borta så länge heller av olika orsaker.

I dag har jag bara städat och tillagat crème brûlée. Herr Nizze har handlat. Vi ska få lunchgäster i morgon, så nu borde det mesta vara förberett. Herrarna har klippt gräs.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider