Men hur svårt kan det vara???

Här har jag undervisat i 25 år och tyckt att jag börjar kunna det där med att undervisa franska på grundläggande nivå. Så kommer jag till Vasa övningsskola och så klarar jag inte ens av att förklara skillnaden på manquer à och manquer de. Alltså jag skulle kunna gå och dra något gammalt över mig. Av mina utvärderingar från tidigare vet jag, att jag anses vara en trevlig och engagerad lärare som alltid är väl förberedd. Hur sjutton kan det då vara annorlunda när man står i övningsskolan? '
Och tidsplaneringen. Den har aldrig varit min starka sida och är det inte nu heller. Jag avskyr att fylla i dessa lektionsplaner som ska följa ett visst system. Det är mig så främmande. Mina lektionsplaner är löpande text, där jag skriver ner allt jag behöver tänka på. Där finns didaktiska frågor, där finns exempel och där finns saker jag behöver komma ihåg. Så står man där i övningsskolan med en konstig plan som man knappt kan läsa.  Nej. Det är inte lektionsplanens fel. Jag bara konstaterar....

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider