Murphys lag

Kan inte annat än konstatera att Mr Murphy alltid slår till. Omkring den 20 januari konstaterade jag att bilen behöver besiktas. Det var bara det, att när jag skulle boka tid, märkte jag att det var absolut sista dagen för mig att besikta bilen och jag hittade ingen tid den dagen, utan först följande eftermiddag. Jag har dock hört, att man får köra till besiktningskontoret, så det gjorde jag. Tyvärr var bilen så rostig att den inte godkändes. Jag har tid på mig att fixa det till 23 februari. Gladeligen har jag kört sedan dess. Vad hände i går när vi kom från Vasa? Jo, poliskontroll. "Alltså, det är ju körförbud på denhär bilen." Jag började förstås opponera mig och säga, att det sa ingen på besiktningskontoret. Helt sanningsenligt. Vi fick inga böter, men fick bara köra hem och sen till servicen. Vi har servicetid först nästa vecka. Så nu har vi en laglig bil som jag använder. Detta skulle aldrig ha hänt om jag jobbat normalt, haft vanlig lön, om Nizze 2 inte skulle ha haft flicksällskap från Seinäjoki denna vecka, som gärna borde skjutsas. Å andra sidan har jag varken tid eller ork att skjutsa dem. I dag har jag skuggat en lärare. Vi började halv tio i morse. Då hade hon redan varit på plats från kl. 8.30 för att planera lektioner, kopiera, kolla igenom "to do-listan". I lärarens schema fanns bara 3 lektionspass i dag, men jag kan intyga att dagen var fullproppad. Första lektionen 9-45-10.40.
Därefter var det rastkustodiering och så åt vi lunch. Därefter skulle vitsord skrivas in i Wilma, frånvaron registreras i Wilma, följande lektion förberedas klart, vi skulle vara förberedda på att rusa iväg direkt efter lektionen, eftersom lärarens följande lektion började i gymnasiet ungefär 300 meter bort samtidigt som lektionen i högstadiet slutade. Efter gymnasiets lektion var det sedan dags för dagens första kaffekopp, klockan tjugofem före tre. Direkt efter var det dags för abiturienternas penkkisplanering, som måste godkännas av lärarna.

Så, kvart över fyra var jag klar för dagen. Och då vet jag att läraren hade lektioner att planera ännu ikväll. I morgon ska hon dessutom handleda oss på sina håltimmar. Så de som tror att lärarna har ett lätt jobb borde få följa med på samma sätt som vi. Jag, som är van vid administrativt arbete, där man jobbar 8 till 4 med kaffe- och matpaus och lagstadgad arbetstid och lagstadgad semester tycker ibland att lärarjobbet verkar mycket stressigare. Nu jämför jag då inte med senaste höst, då jag undervisade dubbelt mer än jag annars undervisar på en termin. Jag tycker att lärarna förutsätts göra så mycket utanför undervisningen att jag inte vet hur de orkar. Det räcker inte med vanlig undervisning längre, utan kurser ska digitaliseras, man ska ha digitala  övningar som det tar massor med tid att göra osv.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider