Sportlov

Nåja, något sportlov har jag inte sett till. Jag var i Vasa på måndagen och presenterade analysen av min videofilmade lektion. Tisdagen och onsdagen har jag i princip suttit hela dagarna vid datorn och läst och skrivit och läst igen. Ikväll ska vi få gäster, men det blev enbart på det villkoret att herr Nizze sköter allt det praktiska. Jag har endast skurat vessorna. Det är trevligt med gäster, men de här kommer inte så ofta. Jag skulle vilja att de känner sig välkomna och nu har jag helt enkelt inte tid att offra en dag på att städa och laga mat. Känner mig som en hagga, men jag vet precis hur nästa vecka ser ut och hur veckan därpå ser ut och så är det plötsligt deadline. Herr NIzze sa i går kväll att det inte kan vara meningen att man ska jobba sådär mycket. Tyvärr är det meningen. Jag räknade. 3 sp = 3x27 timmar arbete = ca 80 timmar jobb = 2 hela arbetsveckor. Nu har jag satt ca 18 timmar på uppsatsen. Problemet är bara att det är en massa annat man ska göra också. Planera lektioner, till exempel. Jag tror inte att jag i slutändan arbetar mera än 30x27 timmar (ska väl vara ca 800, det) med den här utbildningen. Men det känns mera än ett heltidsjobb.

Artiklarna jag läser är helt intressanta, men i något skede tar förmågan att ta in kunskap slut. Jag undrar om inte denna del av ämnesdidaktiken kunde göras hösten innan man börjar studera. Då har man ju redan varit på en praktikperiod, åtminstone, och kan relatera till den. Aktionsforskningen kunde man ju sedan ha som nu. Detta för att man skulle kunna fokusera på att utveckla undervisningen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider