Att åhöra lektioner

Igår kväll började jag samla material till en inlämningsuppgift i kursen Motivation och lärande. En av frågorna var, vad jag vet om förutsättningarna för lärande i den grupp jag ska undervisa. Tja. Jag vet en massa om ungdomen av i dag. Lärarna tävlar med sociala medier och annan underhållning. Är vi inte underhållande som lärare, så bryr de sig inte. Det är alltså läraren som ska ändra på sig. Nå. Nu räcker det tyvärr inte med svammel och wikipedia. Så jag öppnade John Steinbergs bok "Världens bästa fröken" och konstaterade att det är precis detta Steinberg skriver om. Konstigt att man ska vara tvungen att referera till honom för att få belägg för det vi som undervisar redan vet. Fast å andra sidan känns det skönt att även andra mött samma verklighet. En viktig sak skriver Steinberg: Vi ska inte åsidosätta kraven. MEN vi ska vara medvetna om att dagens ungdomar vill veta varför de gör en viss uppgift, vilken nytta de har av det i framtiden och rent allmänt varför undervisningen gagnar dem. Därför, menar Steinberg, är det viktigt att vi som pedagoger kan pedagogisk teori och kan motivera de val vi gör. Därför är reflektionen så viktig.

Reflektion, ja. När jag ser mitt schema fram till sportlovsveckan, kan jag konstatera att det inte blir någon tid för reflektion. Trots att en reflektionsuppgift ska lämnas in om knappa tre veckor. Det är frustrerande att jag inte kommer att hinna läsa all den litteratur som finns i vår litteraturlista. Frustrerande, eftersom jag vet att det kan finnas guldkorn i den.

I dag har jag åhört två lektioner. Åtta obligatoriska kvar att höra på inom modul 1. Hoppas få undan en eller två lektioner i morgon bitti. Bara nu inte väglaget ställer hinder i vägen. Det var halt när jag kom hem. Och nu stormar det och snöar, så det blev ingen motionsrunda i dag.

Vi har i uppgift att observera de lärare vi åhör. De två jag såg i dag var båda klara och rediga och hade bra kontroll över klassen, tyckte jag. Så mycket annat ska jag kanske inte skriva här - man har ju tystnadsplikt när det gäller sådant som händer i skolan. Hur som helst, så ska vi göra en observationsuppgift kring detta. Nu är jag inte riktigt säker på om vi också ska lämna in en skriftlig version av den, men åtminstone ska vi diskutera den på onsdag. Jag har bokfört litet i ett häfte, så ser vi sedan vilken nytta det är med det. För mig känns det nog som att "sitta av" tillfällena. Även om jag tycker det är givande att se hur andra arbetar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider