TGIF

Fast egentligen hjälper det inte så mycket. Fru Nizzan ska på en lärarfortbildning i Vasa i morgon, allt för att samla poäng för Verksamhet Utanför Klass. Men efter det tänker Fru Nizzan inte delta i Verksamhet Utanför Klass om det är kvällar eller helger, för Fru Nizzan har räknat sina VUK-timmar. Om två timmar = 1 VUK, så fick Fru Nizzan sina obligatoriska 8 VUK redan på fältpraktiken och genom sådant som hon fått på annat sätt (dvs. aktivitet inom Hem och Skola, föräldramöten och annat). Så de 3 VUK hon får i morgon får vara ett bevis för att Fru Nizzan intresserar sig för skolor utanför Pedersöre också.

Jag förstå att de få personer som följer bloggen varit förtvivlade över att ingenting publicerades i går. Jag kan säga som så, att gårdagen var ganska intensiv och jag orkade inte skriva något när jag kom hem. På ämnesdidaktiken diskuterade vi kring textbehandling och nya medier. Jag tror att jag redan kommenterade undersökningen som publicerades i Tempus år 2009.  Vi kom väl till att  nya medier används i skolan, men att läromedlen inte är riktigt anpassade för det, ännu. Facebook, twitter, youtube... alla appar som finns. Allt detta kan vi utnyttja i undervisningen för att få den att vara närmare våra studerande.

Vi hade också en föreläsning om Motivation och lärande. När det gäller den kursen, har jag inte fått riktigt grepp om vad jag tycker. Jag tycker om föreläsaren som människa. Och hon är kunnig, det betvivlar jag inte. Det börjar jag märka nu. Det som stört mig hittills är att jag haft så svårt att få grepp om vad vi förväntas göra. Det finns lärandemål för kursen, men pedagogiken här har varit att ta in vad kursdeltagarna behöver, så vi fick inte klart presenterat i början vad som ska ingå i vår portfölj. Jag känner igen de pedagogiska tankarna, men de passar tyvärr inte mig riktigt bra. Jag är sådan att jag vill veta direkt vad läraren vill ha med i slutarbetet. Om det sedan finns ytterligare en rubrik "Egna reflektioner" är jag nöjd. Likaså om det finns alternativ: "Välj att besvara frågorna utgående från det du själv vill lära dig", det går också. Men den diskuterande pedagogiken, när de studerande själva får ha önskemål hur tenten ska se ut...den formen passar mig inte. Jag har kommit i kontakt med den förr och jag har till och med försökt använda den - men jag behöver klara strukturer direkt. Därmed inte sagt att jag inte skulle vilja vara med och påverka. Och jag har till och med bett studerande ta med sig egna texter eller komma med önskemål om ordförråd de vill lära sig - men de har då svarat att det är bra så här som jag presenterat det. Så, tja. Kanske föreläsaren hade en point. När hon inte presenterade direkt vad hon vill ha i slutarbetet tvingade det oss att ta ställning, åtminstone och kräva att få klarare direktiv.

I går kväll fick vi slutligen våra tider från Övningsskolan. Äntligen vet man litet hur livet ser ut fram till vecka 11. Förutom alla inlämningsuppgifter, alltså. Språklärarna hade ordnat med ost, vin, pajer och litet annat i går kväll och det var väldigt trevligt. Det enda tråkiga var att jag var hemma först vid halv åtta.

I dag hade vi dock kortare dag - bara textseminarium inom ämnesdidaktiken, 3 timmar. Det var något av det bästa vi gjort hittills. Vi hade alla läst varsin text och så presenterade vi den i mindre grupper. Slutligen sammanfattade vi diskussionerna med någon ur den andra gruppen. Verkligen givande. Det var en bra arbetsform. Man fick veta mycket på tre timmar. Efter det åkte jag till gymmet, sedan hem, städade litet och så har jag fört Nizze 1 till en kompis. Nizze 1 berättade för övrigt att hans bild av krocken på tisdagen är att det var jag som klantade. Så, bara jag får luskat ut vem jag krockade med kanske vi får en helhetsbild att presentera för våra försäkringsbolag.

I morgon ska jag alltså på fortbildningsdag. Sedan borde jag ytterligare förbereda en grammatikuppgift (15 minuter) till onsdag och helst lämna in en inlämningsuppgift inom kursen Motivation och lärande. Tisdagen ser dock litet lugnare ut, så jag hoppas jag hinner. Jag leker ju med tanken att ta en gammal grammatikpresentation och bara ändra presentationssättet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Utvärdering av YAZIO-appen

Bra ursäkter?

Semester i covid-19-tider